Ziggo maakt het trouwe klanten moeilijk om goedkoper abonnement te krijgen
Ziggo introduceerde deze week een snelheidsverhoging bij alle internetabonnementen. Ook wijzigde het kabelbedrijf de abonnementsvormen en prijs van de vernieuwde internetpakketten. Hierdoor zijn bijvoorbeeld bestaande klanten die het GIGA-abonnement kopen vier euro per maand goedkoper uit wanneer ze overstappen naar de nieuwe abonnementsvorm Elite. De geleverde diensten zijn bij GIGA en Elite gelijk.
Overstappen
Bestaande klanten kunnen overstappen van het GIGA- naar Elite-abonnement. Hierdoor gaan zij dus vier euro per maand minder betalen. Dit is overigens niet in alle gevallen mogelijk. Bij een overstap naar de nieuwe, goedkopere abonnementsvorm wordt geen nieuwe jaarovereenkomst aangegaan mits bij het nieuwe abonnement geen kortingen of gratis diensten worden geleverd. In dat geval wordt wel een nieuwe jaarovereenkomst aangegaan. Het overstappen moet door de klant echter zelf in gang worden gezet. Ziggo gaat bestaande klanten niet automatisch van GIGA naar het goedkopere Elite-abonnement omzetten.
Klantenservice
Ziggo werpt daarnaast een extra obstakel op bij het traject naar het omzetten van het GIGA- naar het Elite-abonnement. Deze overstap is namelijk niet door de klant zelf te regelen via de persoonlijke abonnementsomgeving MijnZiggo. Wie minder geld wil betalen voor dezelfde diensten moet hiervoor persoonlijk contact opnemen met de klantenservice van het kabelbedrijf. Dit kan onder meer via de telefonische klantenservice of online via webcare, zoals het forum of sociale mediakanalen. Het nalaten van automatische omzetting van het abonnement en de onmogelijkheid om het abonnement zelf via MijnZiggo om te kunnen zetten naar de goedkopere abonnementsvorm wekt frustratie op bij een deel van de klanten van het kabelbedrijf.
Wel proactief
In een reactie over de gang van zaken laat VodafoneZiggo-woordvoerder Bart Heuts aan Totaal TV het volgende weten: “De campagne is gericht op nieuwe klanten. We hebben ervoor gekozen om onze bestaande klanten niet tekort te doen en hen de mogelijkheid te geven om ook over te gaan op dit abonnement als zij contact met ons op te nemen. Onze bestaande klanten informeren we jaarlijks proactief over wat de voordeligste reguliere prijs is voor hun abonnement.” Over het niet handmatig kunnen omzetten van abonnementen via MijnZiggo zegt de woordvoerder het volgende: “In MijnZiggo staat een deel van de beschikbare pakketten, dit is op basis van het product dat de klant heeft en de klantbehoefte. In sommige gevallen kunnen combinaties door technische redenen niet getoond worden, bijvoorbeeld als een klant nog oudere apparatuur heeft.”