Ziggo maakt reclame persoonlijker op Mediabox Next
Ziggo omschrijft ‘reclame op maat’ als volgt: “Met reclames op maat kunnen adverteerders specifieke reclames en tv-campagnes leveren aan specifieke huishoudens. Dit betekent dat klanten die toestemming hebben gegeven voor persoonlijke aanbevelingen – mits zij in de doelgroep van een specifieke reclame of campagne vallen - een aangepaste reclame te zien kunnen krijgen op de plaats van een generieke. Daardoor krijgen klanten tijdens reclameblokken relevantere reclame(s) te zien en wordt hun kijkplezier hopelijk vergroot. Voor adverteerders betekent dit dat zij hun gewenste publiek effectiever kunnen bereiken, waardoor de algehele prestaties van hun advertentiecampagnes kunnen verbeteren.”
Intrekken
Gebruikers van bruikleendecoder Mediabox Next krijgen ‘reclame op maat’ automatisch aangeboden als ze bij de eerste installatie van de decoder toestemming hebben gegeven voor persoonlijke aanbevelingen. Als men desondanks geen ‘reclame op maat’ wil ontvangen, dan kan deze toestemming via deze internetpagina weer ingetrokken worden. Ziggo stelt dat in alle gevallen de privacy van klanten voorop blijft staan. De nieuwe persoonlijkere manier van reclame is op dit moment alleen beschikbaar op de Mediabox Next. Later volgen de bruikleendecoders Next Mini en Mediabox XL. Ook de apps van Ziggo GO voor mobiel en Smart TV krijgen op termijn ‘reclame op maat’. Bij kijken via televisie of een niet door Ziggo geleverde decoder komt ‘reclame op maat’ niet beschikbaar omdat hiervoor tweeweg internetverkeer tussen Ziggo en decoder noodzakelijk is.
Hoe werkt ‘reclame op maat’?
Reclame op maat wordt ingezet om doelgroepen te segmenteren op basis van specifieke criteria die door de adverteerder zijn gesteld. Deze gegevens worden vervolgens ingezet om specifieke reclames of tv-campagnes uit te leveren aan huishoudens en personen die binnen deze doelgroep vallen. De specifieke reclames of tv-campagnes worden net zoals een reguliere reclame door Ziggo in de uitzendstroom geplaatst. Maar in het geval van reclames op maat bepaalt de mediabox van een klant welke reclame getoond wordt: de reguliere reclame of de reclame op maat van de adverteerder.