‘Ziggo Sport maakt verkeerde keuze’
Ziggo Sport maakte volgens verbolgen Ziggo-klanten een programmatische verkeerde keuze. Met deze keuze bracht het ook Ziggo in verlegenheid. Voor de tweede keer in korte tijd kon het kabelbedrijf een belofte niet nakomen dat de Formule 1 volledig – dus inclusief vrije trainingen – op het digitale basiskanaal Ziggo Sport zou worden uitgezonden. Deze belofte voor het begin van het nieuwe Formule 1-raceseizoen is, naar nu blijkt, voor een groep Ziggo-klanten die alleen een abonnement van Ziggo Sport Totaal voor Formule 1 kochten reden geweest om dit abonnement op te zeggen. Formule 1 zou immers volledig op het zonder meerkosten geleverde Ziggo Sport te volgen zijn.
Vrije training
Nadat eerder een tweede vrije training niet op Ziggo Sport werd uitgezonden, was het afgelopen zaterdagmiddag de derde vrije training. En laten we het niet uit het verband trekken, het niet uitzenden van een vrije training van Formule 1 is zeker het einde van de wereld niet. De kwalificatie en race waren 'gewoon' op Ziggo Sport te bekijken. Maar zeker in de tijd van sterke concurrentie is betrouwbaarheid voor iedere leverancier van vaste diensten uitermate belangrijk. Het niet nakomen van een belofte kan voor klanten als minder betrouwbaar overkomen. Ook zalvende woorden van het webcareteam van Ziggo Sport dat is gezegd dat vrije trainingen en niet álle vrije trainingen live op het digitale basiskanaal uitgezonden worden, vielen bij de echte Formule 1-liefhebber niet in goede aarde.
Verkeerde keuze
Hoe je ook went of keert, bij de programmatische keuze van Ziggo Sport kan ook de nodige vraagtekens gezet worden. Formule 1 moest op voorkeuzekanaal 14 wijken voor de tweede oefenwedstrijd van Ajax. Kijken we naar de behoefte van de Ziggo Sport-kijker, en dus de Ziggo-kijker, dan zien we dat Formule 1 veel meer kijkers trekt dan voetbal in het algemeen en Ajax in het bijzonder. Waar Formule 1 regelmatig meer dan een miljoen kijkers scoort, kan zelfs een reclamevrij uitgezonden halve finale van de Champions League waarin Ajax speelt dit aantal kijkers niet aan Ziggo Sport binden. Dit alleen al had de programmatische keuze in het voordeel van Formule 1 moeten laten vallen. De oefenwedstrijd van Ajax had in dit geval – vanwege afspraken met Ajax – ook op het Ziggo Kanaal 13 uitgezonden kunnen worden. Of als de afspraak met Ajax is dat deze wedstrijd op voorkeuzekanaal 14 moet worden uitgezonden dan had Formule 1 naar voorkeuzekanaal 13 kunnen uitwijken. Het is daarom te hopen dat Ziggo Sport bij toekomstige programmatische keuzes het belang van het merendeel van de kijkers als belangrijkste prioriteit ziet. Zeker omdat VodafoneZiggo juist het succes van Max Verstappen marketingtechnisch gebruikt om zich van concurrenten te onderscheiden.