‘Ziggo mag prijsverhoging zonder opzegplicht doorvoeren’

Bij Ziggo is het opzeggen van een abonnement binnen een contractvaste periode niet mogelijk. Het bedrijf wijst hierbij op de algemene voorwaarden die van toepassing zijn. Als een prijsverhoging lager is dan de door CBS vastgestelde inflatie, dan is opzeggen van een lopend abonnement wat Ziggo betreft niet aan de orde. Contracten buiten de contractvaste periode kunnen natuurlijk wel worden opgezegd, met inachtneming van de maand opzegtermijn.
Tien procent
De prijsstijging die Ziggo op 1 juli doorvoert bedraagt gemiddeld 8,5 procent. Hierbij blijft Ziggo 0,1 procent onder de prijsverhoging die T-Mobile in januari doorvoerde. De hoogste prijsaanpassing bij Ziggo bedraagt €7,75 per maand. De maximale procentuele stijging komt uit op tien procent. Het Internet Basic-abonnement gaat met dit percentage in prijs omhoog. Klanten dit abonnement al langere tijd hebben, gaan vanaf 1 juli in plaats van €35,00 nu €38,50 per maand betalen. Wie dit abonnement recenter heft afgesloten ziet de prijs van €40,00 naar €44,00 stijgen. Ziggo biedt het Internet Basic-abonnement overigens niet actief aan bij de keuzemogelijkheden op de website. Het ‘verstopt’ dit abonnement elders op de site.
Onderzoek
Tweakers onderzocht of Ziggo een dergelijke prijsverhoging wel mag doorvoeren zonder alle klanten de mogelijkheid te geven om dit abonnement - ook binnen de contractvaste periode - op te zeggen. Uit dit onderzoek blijkt dat Ziggo deze mogelijkheid naar alle waarschijnlijkheid niet verplicht aan abonnees hoeft aan te bieden. Ziggo is overigens niet de enige aanbieder van vaste diensten die in de algemene voorwaarden heeft opgenomen dat het abonnement niet meer mag worden opgezegd als de jaarlijkse prijsverhoging binnen de inflatiecorrectie valt. Onder meer KPN – dat naar verwachting begin mei de prijsaanpassing bekendmaakt – heeft ook een dergelijke regel in de algemene voorwaarden staan.