Met beste tv-dienst verliest Ziggo toch de meeste abonnees. Ook KPN en Canal Digitaal verliezen tv-klanten
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat Ziggo – geroemd voor zijn kwalitatief en kwantitatief goede tv-dienst – in providerland toch het snelst abonnees lekt. Het kabelbedrijf verliest de meeste tv-abonnees in de krimpende markt in Nederland. Het verlies is meer dan twee keer zo groot als in vorige kwartalen. De neerwaartse spiraal in het aantal tv-abonnees is ook bij KPN en Canal Digitaal te zien. In het geval van KPN gaat het zowel om Digitenne – dat al gemarginaliseerd is – als tv via DSL en glasvezel. Canal Digitaal levert via serviceproviders als Online.nl en Freedom televisie via DSL en glasvezel. Het bedrijf biedt ook een eigen OTT-dienst aan en is via satelliet als enige satellietprovider in Nederland actief.
Ziggo
Ziggo biedt via DVB-C en IPTV tv- en videocontent aan. Bij het kabelbedrijf zijn daarnaast ruim honderd tv- en radiozenders ongecodeerd op het netwerk te vinden. Dit naast een ruim gecodeerd aanbod dat direct via de televisie met CI+ module in combinatie met een smartcard te bekijken is. Via de eigen bruikleendecoder Mediabox XL en de 4K-boxen Mediabox Next en Next Mini (volledig IPTV) zijn ook uitgebreide interactieve- en video on demand-diensten beschikbaar. Ondanks dit uitgebreide aanbod groeit het aantal cordcutters bij Ziggo. En worden hierdoor dus veel minder tv-abonnementen verkocht. Bij Ziggo is dit overigens een vertekend beeld. Wanneer bij het kabelbedrijf alleen een internetabonnement wordt afgesloten, krijgt de abonnee ook direct zonder extra te betalen toegang tot het ongecodeerde zenderaanbod van ruim honderd tv- en radiozenders, waaronder alle meest bekeken tv-zenders van Nederland.
Winnaars
Niet alle providers verliezen aandeel op de tv-markt. Odido (voorheen T-Mobile) en Delta zien het aantal tv-abonnementen juist stijgen. Dit heeft vooral te maken met de uitrol van glasvezel in Nederland. Odido is de hoofdhuurder van de glasvezelnetwerken van Open Dutch Fiber (ODF). Hierdoor heeft Odido het eerste jaar na aanleg van een ODF-glasvezelnetwerk het exclusiviteitsrecht bij het aanbieden van diensten. Delta lift mee op de uitrol van glasvezel van eigenaar Delta Fiber.
Prijsverhoging
Het verlies van tv-abonnementen bij Ziggo en KPN heeft ook te maken met de prijsverhoging die op 1 juli doorgevoerd is. Een deel van de klanten heeft deze prijsverhoging gecompenseerd door te korten op het tv-abonnement. Dit kan door cordcutten, maar ook door aanvullende tv-abonnementen op te zeggen. Ondanks de hogere inkomsten door prijsverhoging zagen Ziggo en KPN hierdoor de omzet uit de verkoop van tv-abonnementen toch dalen.