Ziggo met internet te sterk voor KPN en T-Mobile

Nu de nadruk bij Nederlandse kijkers meer en meer richting online wordt verlegd, is niet tv maar internet de belangrijkste abonnementsvorm voor aanbieders van vaste diensten. En juist op de internetmarkt scoort de grootste vaste dienstenaanbeder van Nederland Ziggo goed. In het vierde kwartaal van 2019 werden 13.000 internetabonnementen meer verkocht. De abonnement-verkoopgroei over het gehele jaar 2019 bedroeg 45.000. Hierdoor komt het aantal verkochte internetabonnementen op totaal 3,36 miljoen. Dit betekent dat ruim tachtig procent van de Ziggo-klanten naast tv ook internet bij het kabelbedrijf koopt.
KPN onder de maat
Uit een vergelijk dat marktonderzoeker Telecompaper van de recent gepubliceerde kwartaal- en jaarcijfers maakte, blijkt dat de voornaamste concurrent KPN het juist slechter doet. Het is opvallend te noemen dat KPN minder internetabonnementen verkoopt. Onder meer door het afstoten van budgetmerk Telfort bedroeg het totale verlies van het aantal verkochte internetabonnementen bijna 80.000. KPN had aan het einde van 2019 3,16 miljoen internetklanten.
T-Mobile op goede weg
Ondanks de goede prestaties van Ziggo op de internetmarkt, is het kabelbedrijf niet de snelste stijger. Die eer is voor T-Mobile weggelegd. De uitdager op de markt van vaste diensten zag het aantal internetklanten in het vierde kwartaal met 18.000 stijgen. Hierdoor komt het totaalaantal T-Mobile Thuis-klanten – internet is de minimale vereiste voor dit vaste diensten-abonnement – op 619.000 uit. T-Mobile is hierdoor vijfmaal kleiner dan Ziggo en KPN maar wel stevig de nummer drie op de vaste markt in Nederland.