Ziggo nadert KPN

De nadering van Ziggo ten opzichte van KPN wordt duidelijk uit een onderzoek van Telecompaper. Het totale aantal vaste telefoonaansluitingen is met een half procent naar 6,22 miljoen gedaald. Voor spelers op deze markt is het zorgelijker dat de omzet met vier procent naar 253 miljoen in het tweede kwartaal van dit jaar is gedaald. Het vooruitzicht is daarnaast niet rooskleurig omdat het aantal vaste telefoonaansluitingen in de toekomst verder lijkt te dalen. Het aantal digitale telefoonlijnen bleef in deze zelfde periode, mede door het succes van triple play, gelijk. Het gaat hier om 5,63 miljoen. De daling van het aantal telefoonaansluitingen wordt dus door de analoge vaste telefoonaansluitingen veroorzaakt. Tele2, één van de aanbieders van dit soort analoge vaste telefoondiensten, kondigde onlangs een forse prijsverhoging aan die bij sommige abonnementsvormen tot wel 83 procent kan oplopen.
Ziggo wint van KPN
KPN is al jarenlang marktleider in dit marktsegment. Het voelt echter steeds nadrukkelijker de hete adem van Ziggo in de nek. Het verschil tussen de twee kemphanen op de Nederlandse markt voor vasten diensten is tot 0,6 procentpunt gedaald. Ziggo won 0,3 procent en komt op een marktaandeel van 40,9 procent uit. KPN komt door een verlies van 0,2 procent op een marktaandeel van 41,5 uit. Tele2 is met een stabiel marktaandeel van 4,6 procent de derde speler.