Neemt Ziggo uitzendrechten Formule 1 over van Viaplay?
De uitzendrechten van Formule 1 vanaf 2025 voor de Nederlandse markt komen volgende maand weer op de markt. Geïnteresseerde partijen kunnen dan weer bieden op de uitzendrechten. Op voorhand werd gedacht dat het een onderlinge strijd tussen Viaplay Group en VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) zou worden.
Afhaken
Sportmarketeer Chris Woerts verwacht dat Viaplay Group zich nu terugtrekt uit de biedingsstrijd als VodafoneZiggo echt doorzet met het binnenhalen van de rechten. Viaplay betaalt op dit moment iets meer dan dertig miljoen euro per jaar voor de uitzendrechten. Om de rechten vanaf 2025 te kunnen bemachtigen moet de winnende partij een bedrag tussen de 40 en 50 miljoen euro per jaar betalen, zo stelt Woerts bij BNR.
VodafoneZiggo
VodafoneZiggo kan dergelijke bedragen eenvoudig betalen, waardoor de Formule 1 weer bij Ziggo Sport kan terugkeren, met commentaar van Olav Mol en Jack Plooij. Net als voor Viaplay Group geldt dan wel dat de hoge kosten niet met de verkoop van abonnementen terugverdiend kunnen worden. Op dit moment moet Ziggo nieuwe klanten hoge welkomstkortingen geven en ook veel geld uittrekken om bestaande klanten vast te houden. Dit kan worden verminderd door Formule 1 met de successen van Max Verstappen – net als voor 2022 – in te zetten als middel om klanten te werven en behouden. De Formule 1 zou dan weer via het exclusief bij Ziggo gratis beschikbare kanaal Ziggo Sport worden aangeboden. Klanten van andere providers moeten in dat geval een aanvullend Ziggo Sport Totaal-abonnement afsluiten om de koningsklasse van de autoracesport te kunnen zien.
Viaplay
Voor Viaplay komt de strijd om de nieuwe Formule 1-uitzendrechten op het slechtst denkbare moment. Het Zweedse moederbedrijf Viaplay Group is hard onderuit gegaan op de beurs en verloor in één dag maar liefst een miljard euro – ruim 60 procent – aan waarde. Het roer moet om bij het bedrijf en daarbij moet kritisch worden gekeken naar het huishoudboekje, waarin nu veel te dure uitzendrechten staan. De kans dat Viaplay Group nog meer dan nu voor de uitzendrechten gaat betalen, wordt dan ook laag ingeschat. Sportmarketeer Woerts denkt zelfs dat Viaplay Group gegokt en verloren heeft. Het bedrijf heeft te snel willen groeien naar meer internationale markten en hierin te veel geïnvesteerd terwijl het aantal abonnees is achtergebleven. Woerts denkt dan ook dat Viaplay Group zich meer gaat focussen op de eigen Scandinavische thuismarkt, waar het succesvol naast de streamingdienst ook lineaire tv-kanalen en radiozenders exploiteert.
Toekomst
De vraag is wat voor toekomst Viaplay heeft in Nederland als de streamingdienst na 2025 de Formule 1 niet meer kan aanbieden. Naast het – beperkte – entertainmentaanbod bezit Viaplay veel langlopende uitzendrechten van bijvoorbeeld PDC Darts en de voetbalcompetities Premier League en Bundesliga. Op het eerste oog interessante uitzendrechten, maar of het voldoende is om het merendeel van het huidige abonnees vast te houden, is zeer de vraag. Het verlies in de strijd om de nieuwe Formule 1-uitzendrechten kan dus een voorbode zijn voor nog zwaardere tijden voor Viaplay in Nederland.