Ziggo niet bezig met snelheidsrace: stabiel internet belangrijker dan glasvezel

Hoencamp deed zijn uitspraak tijdens een vraaggesprek met Telecompaper. Deze marktonderzoeker organiseert jaarlijks rond de kerstdagen een uitgebreid interview met een belangrijke persoon uit de Nederlandse telecomwereld. Dit jaar schoof scheidend VodafoneZiggo CEO Jeroen Hoencamp onder meer bij Telecompaper-analist Tim Poulus aan tafel.
Omzet
Diverse onderwerpen kwamen aan bod. Natuurlijk werd Hoencamp ook gevraagd naar het oplopende klantenverlies door de beschikbaarheid van glasvezel op meer adressen in het verzorgingsgebied van bedrijfsonderdeel Ziggo. Hoencamp beaamde dat Ziggo klanten verliest, maar stelt vast dat de inkomsten met minder klanten wel gelijk gebleven of licht gestegen is. Dit komt omdat de gemiddelde maandelijkse besteding per klant (ARPU) is gestegen, onder meer door de prijsverhoging van 8,5 procent die Ziggo dit jaar door inflatie heeft doorgevoerd. VodafoneZiggo berekende de vastgestelde inflatie volledig door aan klant. Hierdoor steeg de prijs van het abonnement gemiddeld meer dan bij enkele concurrenten, waaronder Ziggo en Delta. Onder de streep werd hierdoor met minder klanten alsnog een hogere omzet geboekt. Met andere woorden: klanten die Ziggo trouw blijven, betalen maandelijks meer geld om het verlies aan inkomsten van weglopende klanten te compenseren.
Glasvezel
Hoencamp liet ook weten dat Ziggo niet meegaat in de snelheidsrace die door glasvezelproviders als KPN, Odido en Delta via glasvezelnetwerken is begonnen. Daarbij speelt multigig-internet met snelheden tot 8 Gb/s een belangrijke rol. De consument heeft volgens de CEO van VodafoneZiggo geen behoefte en noodzaak aan dergelijke snelheden. De nu door Ziggo geleverde maximale downloadsnelheid van 1 Gb/s is ruim voldoende. Maar tussen deze onderbouwing liet Hoencamp zich wel ontvallen dat VodafoneZiggo in de toekomst multigig met in eerste instantie een snelheid van 2,5 en later 5 Gb/s gaat leveren. Daarmee gaat de aanbieder dan wel niet aan kop van de snelheidsrace, maar neemt er wel aan deel. Hoencamp liet – waarschijnlijk bewust – zijn lippen op elkaar over de door Ziggo geleverde uploadsnelheid. Die blijft namelijk ver achter bij de geleverde downloadsnelheid. De uploadsnelheid die Ziggo op dit moment levert, kan niet door iedere Nederlandse consument als voldoende worden omschreven.
Stabiliteit
In plaats van snelheid zijn twee andere factoren belangrijker in de ogen van Hoencamp. En dat zijn stabiliteit van de internetverbinding en de prijs van het internetabonnement. En hiermee scoort Ziggo volgens hem goed. Wat betreft de prijs stelt Hoencamp wel dat providers die diensten via glasvezel leveren op dit moment met actieaanbiedingen proberen het glasvezelnetwerk ‘te vullen’. Maar met de normale standaardtarieven is Ziggo een van de goedkopere aanbieders. Het aanbod van Ziggo wordt daarnaast versterkt door een goede tv-dienst en een entertainmentplatform waarbij content een belangrijke rol speelt. Zo is vanaf komende zomer het UEFA voetbal voor clubteams volledig en exclusief bij Ziggo te zien. Het gaat hierbij om de Europese voetbalcompetities Champions League, Europa League en Conference League. Ziggo-klanten kunnen zonder meerkosten wedstrijden uit deze competities bekijken. Bij andere providers moet hiervoor extra betaald worden. Uitzonderingen zijn de wedstrijden waaraan Nederlandse clubs deelnemen. Deze dient Ziggo zonder extra kosten ook aan klanten van concurrerende providers te leveren.