Ziggo niet langer grootste internetaanbieder, KPN nu aan kop

Het marktleiderschap van KPN blijkt uit onderzoek van Telecompaper op basis van gepubliceerde cijfers over het vierde kwartaal van 2024. Hierbij moet worden vermeld dat het bij de berekening van het aantal abonnees gaat om een optelsom van KPN en zelfstandig opererende dochterbedrijven binnen de KPN familie, zoals Solcon en Youfone. De gezamenlijke KPN familie heeft Ziggo wat betreft abonnee-aantal ingehaald en kan zich vanaf nu marktleider in dit segment noemen. KPN is ook marktleider op de mobiele markt.
Klantverlies
Het marktleiderschap van KPN komt door aanhoudend klantenverlies bij Ziggo. Door de verschuiving van klanten daalt het marktaandeel van Ziggo. Omdat een deel van de weglopende klanten overstapt naar KPN, stijgt het marktaandeel van KPN gelijktijdig. Het marktaandeel van de hele KPN familie steeg hierdoor naar 36,9 procent, terwijl het marktaandeel van Ziggo naar 36,5 procent daalde. Ook met alleen de eigen merknaam komt KPN met 36,1 procent dicht in de buurt bij Ziggo. Odido is met een marktaandeel van 13 procent op ruime achterstand de derde provider op de breedbandinternetmarkt. Odido profiteerde wel het meest van het verlies van Ziggo en het providerhoppen van klanten van andere providers. Odido is tevens de provider via de meeste glasvezelaansluitingen verkrijgbaar is.