Ziggo nog stap verder bij onvrijwillig omzetten abonnementen: inbreuk privacyregels?

Techsite Tweakers dook enkele weken geleden in deze materie na meldingen van bezoekers op het forumdeel van de website. Eind april werd bekend dat Ziggo ongevraagd particuliere abonnementen automatisch naar een zakelijke variant had omgezet. Ziggo liet toen aan Tweakers in een reactie weten dat dit was gebeurd omdat de betreffende klanten zelf bij aanmelding een inschrijvingsnummer van Kamer van Koophandel (KvK) hadden opgegeven. Daarna lieten diverse klanten onder meer via Tweakers en Totaal TV weten dat zij ook zijn overgezet naar een zakelijk abonnement zonder dat ze een KvK-nummer hadden opgegeven.
Onduidelijk
Zo stellig als Ziggo enkele weken geleden reageerde dat de abonnementen zijn omgezet vanwege een zelfgemaakte melding van KvK-nummers door klanten, zo vaag is het kabelbedrijf nu. Een woordvoerder van eigenaar VodafoneZiggo laat op nieuwe vragen van Tweakers weten ‘niet te kunnen zeggen’ waarom klanten zonder zelf opgegeven KvK-nummer naar een zakelijk abonnement zijn omgezet. Het blijkt dat Ziggo in privacyregels en algemene voorwaarden meldt dat bij twee externe partijen bedrijfsinformatie gecheckt kan worden. VodafoneZiggo zegt dit onder meer te doen om te voorkomen dat facturen en communicatie naar verkeerde personen gestuurd wordt.
Telefonisch
Maar nu blijkt dat Ziggo nog een stap verder gaat. In eerste instantie benaderde het kabelbedrijf klanten alleen e-via mail over het voornemen tot omzetten van de abonnementen. Nu meldt een Ziggo-klant dat deze ook telefonisch op een onvriendelijk overkomende manier benaderd is. Daarbij zou een medewerker van het kabelbedrijf hebben gesproken over ‘een dossier’ over een particulier abonnement dat volgens Ziggo zakelijk wordt gebruikt. Dit roept bij de betreffende klant de vraag op of Ziggo de privacywetgeving aan het overtreden is. Op het Ziggo klant-helpt-klant community forum biedt een moderator overigens excuses aan over deze gang van zaken.