Ziggo onder druk: KPN levert internet aan meer Nederlanders
KPN heeft de financiële cijfers over het derde kwartaal gepubliceerd. Wederom kiest KPN ervoor om geen mededeling te doen over de verkoop van het aantal abonnementen van het belangrijkste tv-product Interactieve TV. Hieruit blijkt temeer dat KPN van nature een telecombedrijf is. Ook lijkt KPN hiermee voor te sorteren op een nieuwe toekomst waarbij internet in combinatie met direct door derde partijen geleverde OTT-diensten de nieuwe toekomst voor tv- en videocontent kan worden.
Eigen internetklanten
Nu internet voor KPN onomstotelijk de belangrijkste vaste dienst lijkt te zijn, wordt met aandacht naar het aantal verkochte internetabonnementen gekeken. Aan consumenten verkocht KPN op 30 september aan 2,799 miljoen Nederlanders een abonnement. Dit is een verlies van 7.000 klanten. Daar staat een winst van 5.000 internetklanten op de zakelijke markt tegenover. Per saldo verkocht KPN onder de eigen merknamen 2.000 internetabonnementen minder aan het einde van het derde kwartaal.
Wholesale
Dat koper en glas van KPN toch intensiever worden gebruikt om in meer Nederlandse woningen en bedrijven internet te leveren, komt door de stijgende verkoop van internetlijnen door het bedrijfsonderdeel KPN Wholesale. Serviceproviders die de koper- en glasvezelnetwerken van KPN gebruiken om internet aan klanten te leveren, verkochten gezamenlijk 1,080 miljoen internetabonnementen. Een groei van 18.000 in drie maanden. Door de stijging van het aantal wholesale-internetabonnementen leverde KPN aan het eind van het vorige kwartaal in 16.000 nieuwe woningen of bedrijven internet.