Ziggo: ongecodeerd tv-pakket blijft bestaan
Ziggo laat aan Totaal TV weten dat het geen plannen heeft om met het ongecodeerde digitale basispakket – ook wel KabelTV of DKTV genoemd – te stoppen. Het digitale basispakket bij het kabelbedrijf bestaat uit meer dan honderd zenders, waarvan meer dan veertig tv-zenders. Elke Ziggo-klant heeft toegang tot dit ongecodeerde zenderaanbod. Hierdoor is onder meer het kijken naar tv-zenders op meerdere televisies onbeperkt mogelijk. Het ongecodeerde zenderaanbod wordt gezien als voordeel voor het kabelbedrijf omdat concurrenten als KPN en T-Mobile een dergelijke dienst zonder gebruik van een extra decoder niet bieden.
Onduidelijkheid
Ziggo zorgde zelf onnodig voor onduidelijkheid over het voortbestaan van het ongecodeerde tv-aanbod. In een mail aan klanten die besloten Ziggo de rug toe te keren en naar een concurrent over te stappen, plaatste de provider een link met aanvullende informatie over de kabelaansluiting. Hierin werd gemeld dat Ziggo de doorgifte van de zenders NPO 1, NPO 2 en NPO 3 om maatschappelijke redenen na het stopzetten van het abonnement in stand zou houden. Dit is technisch alleen mogelijk door het plaatsen van speciale filters of de blijvende levering van het kabelsignaal. Het plaatsen van filters is niet alleen duur en tijdrovend, maar kan ook makkelijk worden gemanipuleerd. Ziggo schoof eerder zelf deze mogelijkheid enkele jaren geleden terzijde in een discussie omtrent het leveren van internet-only abonnementen.
Geen klant, geen signaal
Een blijvend kabelsignaal op de aansluiting voor de maatschappelijke doorgifte van de drie landelijke NPO-zenders van Nederlanders die geen abonnement bij Ziggo kopen, zou betekenen dat Ziggo het huidige ongecodeerde zenderpakket zou moeten gaan coderen omdat anders ook zenders van onder meer RTL, Talpa en het eigen sportkanaal Ziggo Sport te bekijken zijn. Dat zou dan weer haaks staan op een eerder schrijven aan Nederlanders die Ziggo de rug toekeerden. Hierin staat beschreven dat het kabelbedrijf zou stoppen met het leveren van signaal op de kabelaansluiting.
Fout
VodafoneZiggo laat via woordvoerster Nina Moers weten dat in de link die naar vertrekkende klanten is gestuurd verkeerde verouderde informatie staat. "We zullen de inhoud aanpassen. De omroepen NPO 1, NPO 2 en NPO 3 moeten we altijd aan onze klanten doorgeven als onderdeel van de Must-Carry bepaling in de Mediawet. Aanvullend geldt dit ook voor alle andere publieke televisiezenders en radiokanalen van de Nederlandse en Vlaamse publieke omroepen. Deze bepaling geldt dus alleen voor onze klanten. Wanneer het kabelsignaal wordt afgesloten zullen ook deze zenders niet meer beschikbaar zijn voor onze voormalige klanten die hebben opgezegd." En over het ongecodeerde zenderpakket is Moers eveneens duidelijk. "Ziggo heeft niet de intentie om het ongecodeerde KabelTV zenderpakket voor onze klanten te laten verdwijnen."