Ziggo op dieptepunt internetabonnees, KPN bijna grootste internetprovider

Volgens de ACM heeft het VodafoneZiggo bedrijfsonderdeel Ziggo in het eerste half jaar aandeel verloren op de markt van vast internet. Dit meldt de ACM in de nieuwe Telecommonitor. KPN spint op zijn beurt garen bij dit verlies. Dit telecombedrijf ziet het aantal internetklanten stijgen, en omdat meerdere internetproviders deze dienst via KPN-netwerken leveren, zorgt dit via KPN Wholesale ook voor extra omzet.
Gelijk
De ACM stelt in de Telecommonitor dat zowel VodafoneZiggo (Ziggo) als KPN op de markt van vast internet een marktaandeel tussen de 35 en 40 procent heeft. De toezichthouder maakte in de vorige Telecommonitor nog openbaar dat het marktaandeel van VodafoneZiggo tussen de 40 en 45 procent lag. Kijkend naar de financiële cijfers over het tweede kwartaal blijkt dat Ziggo nog steeds meer internetabonnees heeft dan KPN, maar dat de kloof tussen beiden bedrijven steeds kleiner wordt. De later deze maand openbaar te maken resultaten over het derde kwartaal moet duidelijk maken of Ziggo 2024 nog kan afsluiten als grootste internetaanbieder. In de afgelopen jaren verloor Ziggo gemiddeld rond de 10.000 internetabonnees per maand. Wat de omzet mede onder druk bracht. Odido is na Ziggo en KPN met een marktaandeel van 10 tot 15 procent de derde internetprovider. Delta komt daarna als nummer vier naar voren.