Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo op doodlopende weg gekomen? Er komt een einde aan verhogen prijzen en kostenbesparing

    Het gaat niet goed met Ziggo en voor eigenaar VodafoneZiggo is er geen zicht op spoedig herstel.
    Jarco Kriek
    30 oktober 2024
    comments 15
    Ziggo op doodlopende weg gekomen? Er komt een einde aan verhogen prijzen en kostenbesparing
    Foto Getty Images

    De situatie bij kabelbedrijf Ziggo is allermist rooskleurig. Eigenaar VodafoneZiggo wijst - begrijpelijk - naar de nog steeds gezonde financiële cijfers van Ziggo, die ook in het financieel overzicht van het derde kwartaal te lezen zijn. Maar de op dit moment door VodafoneZiggo met Ziggo bewandelde weg loopt op enig moment dood als niet de goede afslag wordt genomen. Doorgaan met de huidige strategie leidt vroeg of laat tot financiële brokken.

     

    Klantverlies

    Ziggo blijft veel klanten verliezen. In het derde kwartaal waren dat er 33.800. In meer dan 25.000 gevallen waren dit consumenten met een internetabonnement. Internet is op dit moment voor providers de dienst waarmee niet alleen de meeste omzet maar ook de meeste winst wordt behaald. Met de omzet- en winstcijfers gaat het nog wel goed bij Ziggo. Daarbij is echter wel zichtbaar dat de winstmarge onder druk staat. Ook de vrije kasstroom komt onder druk komt te staan, waardoor de VodafoneZiggo-aandeelhouders Vodafone Group en Liberty Global jaarlijks een lagere afdracht van VodafoneZiggo ontvangen. Dit jaar mag er naar verwachting zo’n 300 miljoen euro onderling verdeeld worden. Enige jaren geleden was het te verdelen bedrag veel hoger.

     

    Eindigend

    Dat het ondanks de slechte resultaat bij het belangrijkste bedrijfsonderdeel Ziggo financieel goed gaat met VodafoneZiggo komt door een scala van maatregelen die zijn genomen. VodafoneZiggo wil hiermee verder doorgaan. De vraag is alleen hoelang de huidige weg bewandeld kan worden. De omzet wordt namelijk op peil gehouden door de cocktail van prijsverhogingen en kostenbesparing. Langdurig nuttigen van zo'n cocktail kan echter op een kater uitlopen. De weg van prijsverhogingen loopt op enige moment dood omdat de abonnementsprijzen zo hoog worden dat ook klanten die al jarenlang honkvast zijn gaan afhaken. Dit te meer omdat aanbieders van vaste diensten – niet alleen Ziggo, maar ook KPN en Odido – inzetten op aanbieden van hoge welkomstbonussen voor nieuwe klanten en de bestaande klanten minder royaal voor hun trouw belonen.

     

    Minder kosten

    De prijsverhogingen zijn slechts een deel van de maatregelen die VodafoneZiggo neemt om de omzet op peil te houden. Een andere maatregel heeft wellicht nog grotere gevolgen. VodafoneZiggo wil namelijk doorgaan met het besparen van kosten. Dit kan vrijwel niet zonder besparing op loonkosten, wat vrijwel zeker leidt tot een versoberde dienstverlening. Nu al lezen we op het community forum van Ziggo dat klanten soms dagenlang verstoken zijn van tv en internet als er zich problemen binnen het kabelnetwerk voordoen of als bijvoorbeeld een internetmodem niet goed functioneert. Met de cocktail van hogere prijzen en mindere dienstverlening door kostenbesparing is de kans op het afhaken van bestaande klanten hoog. En komt dus de omzet – die nu nog gezond te noemen is – onder druk te staan.

    ZiggoVodafoneZiggotvtelevisieinternetkwartaalcijfersklantverlies

    Reacties