Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo op verkeerde weg: klanten betalen de misstap met prijsverhogingen

    VodafoneZiggo probeert het positief te melden, maar uit de cijfers blijkt dat het allerminst goed gaat met Ziggo, Het kabelbedrijf blijft klanten verliezen.
    Jarco Kriek
    16 februari 2024
    comments 9
    Ziggo op verkeerde weg: klanten betalen de misstap met prijsverhogingen
    Foto Getty Images

    VodafoneZiggo ziet een stijgende omzet uit de verkoop van abonnementen bij Ziggo. Dit komt niet echter niet doordat het kabelbedrijf het aantal klanten ziet groeien, in tegendeel. De dalende lijn bij het klantenbestand blijft onverminderd zichtbaar. Het aantal adressen met een actieve Ziggo-aansluiting voor tv, internet en/of telefonie daalde in 2023 met 2,7 procent naar 47,2 procent. Dit komt neer op 3,55 miljoen actieve lijnen op de beschikbare 7,52 miljoen adressen waar in de meterkast een Ziggo aansluitpunt aanwezig is. Vooral door nieuwbouw steeg het aantal Ziggo-aansluitpunten in het vierde kwartaal met 49.500.

     

    Glasvezel

    Bij nieuwe aansluitingen kiest VodafoneZiggo voor glasvezel tot in de woning. Dit in tegenstelling tot bij oudere Ziggo-aansluitingen, waarbij het bedrijf onverminderd blijft vasthouden aan het hybride coax-glasvezel (HFC) netwerk in combinatie met DOCSIS. Hierdoor staat het aantal verkochte abonnementen bij Ziggo onder druk. Ziggo blijft dan ook in het vierde kwartaal klanten verliezen aan providers als KPN, Odido en Delta, die deze diensten via het kwalitatief betere glasvezel leveren.

     

    Omzet

    Op zich biedt de door Ziggo gebruikte combinatie met HFC met DOCSIS voldoende capaciteit om aan de wensen van vrijwel alle consumenten tegemoet te komen. Om de doelstellingen met betrekking tot een hogere omzet bij een dalend abonneebestand heeft Ziggo de abonnementsprijzen echter flink moeten verhogen. Hierdoor is de concurrentiepositie met glasvezel niet alleen op kwaliteit maar ook op prijsniveau minder gunstig geworden. Zelfs met de hoge welkomstbonussen die Ziggo op de vaste markt geeft, is de uitstroom van klanten hoger dan de instroom. Uiteindelijk steeg de omzet met een dalend aantal verkochte abonnementen in het vierde kwartaal met 1,6 procent naar 651 miljoen.

     

    De harde cijfers

    Ziggo verloor over heel 2023 meer dan 100.000 klanten. Bij het samengaan van het zelfstandige Ziggo en UPC tot het huidige Ziggo lag het aantal abonnees nog tegen de 4,3 miljoen. Bijna negen jaar later is dit gedaald naar 3,55 miljoen. De laatste jaren daalt het klantenbestand harder door toenemende druk van glasvezel en de sluiting van koperen DSL-aansluitingen. In het vierde kwartaal daalde het aantal verkochte tv/video-abonnementen met 48.800 naar 3,52 miljoen. Internet is op dit moment voor providers de belangrijkste verkoopwaar. Ook hierbij is een duidelijk dalende lijn zichtbaar. Het aantal verkochte internetabonnementen daalde met 26.500 tot 3,21 miljoen. Een lichtpuntje voor Ziggo is wel dat de daling van het aantal verkochte internetabonnementen vergeleken met voorgaande kwartalen enigszins afzwakt. De dalende trend bij de verkoop van vaste telefoonabonnementen blijft doorzetten, net zoals bij andere providers. Ziggo verkocht in het vierde kwartaal 71.900 abonnementen minder, waardoor het totaal aan het einde van 2023 op 1,52 miljoen uitkwam. Consumenten sluiten hun vaste telefoonabonnement vaker af vanwege abonnementen met onbeperkt bellen bij mobiele providers. Binnen VodafoneZiggo zorgt dit voor betere kwartaalcijfers bij bedrijfsonderdeel Vodafone dan bij Ziggo.

    ZiggoVodafoneZiggotvtelevisieinternettelefonieabonnementenklantverlieskwartaalcijfersjaarcijfers

    Reacties