1. Nieuws

    Ziggo pareert aanval glasvezel met groei

    Ziggo lijkt de komst van meer glasvezelaanbieders in het verzorgingsgebied het hoofd te kunnen bieden. Voor het eerst sinds lange tijd ziet het kabelbedrijf het klantenbestand groeien.
    Jarco Kriek
    16 april 2014
    comments 11
    Ziggo pareert aanval glasvezel met groei

    Ziggo lijkt de komst van meer glasvezelaanbieders in het verzorgingsgebied het hoofd te kunnen bieden. Voor het eerst sinds lange tijd ziet het kabelbedrijf het klantenbestand groeien. In de afgelopen kwartalen verloor Ziggo veel klanten aan DSL- en glasvezelproviders.

    Op de consumentenmarkt daalde het aantal abonnees echter steeds. Dat blijkt uit de financiële cijfers over het eerste kwartaal van 2014. Het aantal afgenomen abonnementen steeg met dertigduizend tot 7.218.000. Dit resulteerde niet in een hogere omzet op de consumentenmarkt. Dat komt vooral door de kortingen en gratis producten die Ziggo bij het afsluiten van Alles-in-1-abonnementen geeft. Bij deze abonnementen levert Ziggo analoge en digitale tv, internet en telefonie. Ook de omzet uit digitale tv kwam dit kwartaal lager uit. Uiteindelijk boekte Ziggo bijna veertig miljoen euro verlies in het eerste kwartaal.

    Groei internet

    Het aantal internetabonnementen steeg met 38.000 tot 1.948.000. Dat komt onder meer door investeringen die Ziggo bij internetdiensten heeft gedaan. Hierbij kan gedacht worden aan het bieden van sneller internet en de komst van WifiSpots. Het aantal telefoonklanten steeg naar 1.627.000. Dat is een groei van 19.000 klanten. Dat komt hoofdzakelijk door de groei van het aantal Alles-in-1-abonnementen. Van de 2.784.000 huishoudens die in het verzorgingsgebied klant zijn bij Ziggo neemt ruim 57 procent in één abonnement tv, internet en telefonie af.

    TV verder onder druk

    De tv-diensten bij Ziggo blijven het moeilijk houden. Het aantal analoge huishoudens nam met 25.000 af en kwam hierdoor met 480.000 onder de grens van een half miljoen. Het gaat hierbij om huishoudens die op het primaire toestel naar analoge tv kijken. In praktijk kijken veel meer huishoudens via een tweede of derde televisietoestel naar analoge tv. Voor Ziggo is zorgelijker dat het aantal klanten afneemt dat een aanvullend digitaal tv-abonnement heeft. Door een daling van 15.000 kwam dit aantal na het eerste kwartaal op 857.000 uit.

    ZiggoAlles-in-1tvtelevisieinternetWifiSpotstelefoniebetaaltelevisiekwartaalcijfersUPCLiberty GlobalAutoriteit Consument & MarktACMEuropese CommissieLGimededingingsautoriteitenkabelovername

    Reacties

  1. TV-TIP Volle zalen

    Volle zalen
    NPO 2 om 20:25 uur
    Majd Mardo (29) vluchtte met zijn ouders en zijn zus uit Syrië. Heel wat hobbels later speelt hij in het veelgeprezen Een klein leven. Marco bezoekt met Cornald Maas plekken uit zijn jeugd.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BOHEMIAN RHAPSODY

      Bohemian Rhapsody is een ode aan Queen, de muziek en hun uitzonderlijke zanger Freddie Mercury. De film volgt de snelle opkomst van de band aan de hand van hun iconische liedjes en revolutionaire geluid. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor dit muziekdrama weggeven, met daarin een t-shirt, een plectrum en een zonnebril en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Brard & Jekel: VetGelukkig?!

    Brard & Jekel: VetGelukkig?!
    NPO 3 om 20:25 uur
    Patty Brard en Diederik Jewel weten allebei wat het is om te strijden tegen overgewicht. Zij onderzoeken vanuit hun persoonlijke ervaring de wetenschappelijke en culturele kanten van overgewicht.