Ziggo pareert glasvezelconcurrenten met content
Ziggo voelt de druk van glasvezel. Dit blijkt uit het abonneeverlies dat is gerapporteerd in de financiële cijfers over de voorgaande kwartalen. Glasvezel heeft betere internetspecificaties en uitgebreidere groeimogelijkheden, maar de coaxtechniek DOCSIS van Ziggo internet volstaat ruimschoots voor het grootste deel van de Nederlanders.
Upload
De gefaseerde uitrol van DOCSIS 3.1 is binnen een maand afgerond. Hierna kan Ziggo de maximale uploadsnelheid fors verhogen. Ziggo heeft over de exacte snelheidsverhoging officieel geen uitspraken gedaan, maar achter de schermen wordt gesproken over een maximale uploadsnelheid variërend tussen de 100 en 300Mbps. Dit is twee tot zes keer het huidige 50Mbps dat bij het GIGA-abonnement wordt geleverd. De meest verkochte internetabonnementen in Nederland hebben een maximale snelheid van 100 tot 200Mbps. Als Ziggo de uploadsnelheid naar deze waarden verhoogt levert het dezelfde internetsnelheden als de meest verkochte symmetrische glasvezelabonnementen.
Content
Om weerstand te bieden aan de concurrentiedruk van glasvezel lijkt Ziggo-eigenaar VodafoneZiggo te kiezen voor (deels) exclusieve content. Zo kocht VodafoneZiggo onlangs de exclusieve uitzendrechten van de Europese voetbaltoernooien Champions League, Europa League en Conference League. Ziggo kan een deel van deze wedstrijden zonder extra kosten via het eigen sportkanaal Ziggo Sport leveren aan de eigen klanten. Wie een tv-abonnement heeft bij bijvoorbeeld KPN, T-Mobile, Delta of Caiway moet voor deze zelfde content altijd het aanvullende Ziggo Sport Totaal-abonnement afsluiten voor rond de 15 euro per maand. Ziggo biedt bij de duurdere abonnementen voor tv en internet Ziggo Sport Totaal zonder extra kosten aan in het tv-aanbod.
Eredivisie
Een nieuwe slag wil VodafoneZiggo slaan met het Eredivisievoetbal. Het mediabedrijf lijkt zich voor te bereiden op een serieus en mogelijk winnend bod op de uitzendrechten van de Eredivisie. Hiervoor moet VodafoneZiggo naar het nu lijkt de strijd aangaan met enkele internationale streamingdiensten. Als geïnteresseerden worden genoemd Netflix, Prime Video en Apple TV+. Het winnende bod voor de uitzendrechten vanaf het seizoen 2025/2026 komt naar verwachting rond de 200 miljoen euro per jaar te liggen. Mocht VodafoneZiggo inderdaad de uitzendrechten verwerven, dan kan het bestaande Ziggo-klanten langer aan zich binden en nieuwe klanten werven met gratis toegang tot een deel van de Eredivisiecontent en mogelijke kortingen op het abonnement voor het overige deel.