1. Nieuws

    Ziggo presteert beter dan KPN: Mediabox Next speelt belangrijke rol

    Met spanning werd gewacht op de kwartaalcijfers van de Nederlandse joint venture VodafoneZiggo. Belangrijkste vraag: zijn veel klanten naar concurrenten als KPN en T-Mobile overgestapt.
    Jarco Kriek
    8 augustus 2019
    comments 9
    Ziggo presteert beter dan KPN: Mediabox Next speelt belangrijke rol
    Foto ANP

    Waar KPN in het tweede kwartaal het aantal klanten en verkochte abonnementen – door prijsverhogingen en het afstoten van de merknaam Telfort – sterk zag dalen, is dat bij VodafoneZiggo anders. Het bedrijfsonderdeel Ziggo presteerde zelfs heel goed. Uiteindelijk was het aantal klanten dat het kabelbedrijf de rug toekeerde slechts 1.300. Dit aantal kan vooral worden toegeschreven aan het nog lopende uitfaseringstraject van analoge tv in het verzorgingsgebied van kabelbedrijf Ziggo. Hierdoor daalde het aantal klanten met een standaard (DKTV) abonnement in het tweede kwartaal met 6.100. Hier staat een stijging van 4.800 digitale tv-abonnementen tegenover. VodafoneZiggo stelt dat de nieuwe 4K Ultra HD Mediabox Next een belangrijke rol in de goede cijfers in het segment tv heeft gespeeld. Naast nieuwe klanten zijn ook veel bestaande klanten naar bruikleendecoder Mediabox Next overgestapt.

     

    Groei internet

    Wat wellicht voor VodafoneZiggo nog belangrijker is: het aantal verkochten vaste internetabonnementen steeg in de periode april tot en met juni met 17.300. Internet is door de opkomst van online streamingdiensten en de trend dat Nederlanders overwegen lineaire tv-abonnementen tot een minimum terug te brengen belangrijk voor leveranciers van diensten via vaste netwerken. Een andere trend die ook bij VodafoneZiggo is doorgezet, is de terugloop van het aantal verkochte abonnementen voor vaste telefonie. Mede hierdoor verkocht Ziggo in het tweede kwartaal meer zogenaamde double play of duo play abonnementen.

     

    Prijsverhoging

    Ziggo blijkt minder last te hebben van de prijsverhoging van €2,50 per maand dan concurrenten als KPN. Hoewel de prijsverhoging pas op 1 juli – de eerste dag van het derde kwartaal – effectief werd, zijn de eerste gevolgen al in deze kwartaalcijfers verwerkt. Klanten konden namelijk tot 1 juli vanwege de prijsverhoging het abonnement kosteloos opzeggen. Deze opzeggingen zijn dus al in deze financiële cijfers verwerkt. Ziggo-klanten blijven ondanks de prijsverhoging het bedrijf trouw. Hierbij speelt niet alleen de vernieuwing van Mediabox Next een rol. Ziggo verhoogde bijvoorbeeld ook de internetsnelheid bij de meest verkochte abonnementen met 25 procent.

     

    KPN

    VodafoneZiggo rapporteert dat Ziggo op 30 juni 3,888 miljoen actieve aansluitingen had. Dit is een dekkingsgraad van 53,8 procent. Via de actieve aansluitingen verkocht VodafoneZiggo 9,685 miljoen abonnementen. Een stijging van 2.200. Het gemiddeld bedrag dat consumenten voor abonnementen maandelijks aan Ziggo betalen, ligt op gemiddeld 47 euro. Door prijsverhoging van gemiddeld 4,4 procent op 1 juli staat dit gemiddelde bestedingsbedrag voor het derde kwartaal niet onder druk. Met deze cijfers presteert VodafoneZiggo beter dan KPN. Dit telecombedrijf meldde enkele weken geleden in de kwartaalcijfers dat het aantal verkochte tv-abonnementen met 21.000 en het aantal verkochte vaste internetabonnementen met 31.000 was gedaald. De overstappers van KPN verhuisden vooral naar T-Mobile.

    ZiggoVodafoneZiggoMediabox NextbruikleendecoderinternetinternetsnelheidabonnementtvtelevisietelefoonrelefoniekwartaalcijfersKPNT-Mobileconcurrentie

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES GOOD BOYS

      Wat kan er wel allemaal niet fout gaan op één dag? De makers van Superbad, Bad Neighbours en Sausage Party komen met het originele Good Boys. Als hij wordt uitgenodigd voor zijn eerste feestje raakt de twaalfjarige Max in paniek omdat hij niet weet hoe je moet zoenen. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Make Holland great again

    Make Holland great again
    NPO 3 om 20:15 uur
    YUNG DWDD-reporter Sahil Amar Aïssa had de afgelopen maanden één missie. Een geheime missie nog wel: het land een beetje beter maken. Of nou ja, ten minste een poging doen. Is het leven hier dan om te janken? Ben je mal! Maar toch zien we met z’n allen dagelijks dingen die beter kunnen. En als niemand iets doet, verandert er ook niets, toch?

    TV-TIP Savage builds

    Savage builds
    Discovery Channel om 20:30 uur
    Als kind leer je dat je niet met je eten mag spelen en je mag er al helemaal niet mee gooien. Adam Savage trekt zich daar helemaal niks van aan en heeft een episch voedselgevecht met collega Tory Belleci. De twee bedenken allerlei rare machines om eten naar elkaar te smijten.

    Interview

    • *

      Frans Bauer

      The Voice Senior

      Geer & Goor verlieten met gierende banden hun stoel in The Voice Senior. Enter Frans Bauer als vierde coach naast Marco Borsato, Ilse DeLange en Angela Groothuizen.
      Reacties0 reactie(s)