Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo presteert beter dan KPN: Mediabox Next speelt belangrijke rol

    Met spanning werd gewacht op de kwartaalcijfers van de Nederlandse joint venture VodafoneZiggo. Belangrijkste vraag: zijn veel klanten naar concurrenten als KPN en T-Mobile overgestapt.
    Jarco Kriek
    8 august 2019
    comments 9
    Ziggo presteert beter dan KPN: Mediabox Next speelt belangrijke rol
    Foto ANP

    Waar KPN in het tweede kwartaal het aantal klanten en verkochte abonnementen – door prijsverhogingen en het afstoten van de merknaam Telfort – sterk zag dalen, is dat bij VodafoneZiggo anders. Het bedrijfsonderdeel Ziggo presteerde zelfs heel goed. Uiteindelijk was het aantal klanten dat het kabelbedrijf de rug toekeerde slechts 1.300. Dit aantal kan vooral worden toegeschreven aan het nog lopende uitfaseringstraject van analoge tv in het verzorgingsgebied van kabelbedrijf Ziggo. Hierdoor daalde het aantal klanten met een standaard (DKTV) abonnement in het tweede kwartaal met 6.100. Hier staat een stijging van 4.800 digitale tv-abonnementen tegenover. VodafoneZiggo stelt dat de nieuwe 4K Ultra HD Mediabox Next een belangrijke rol in de goede cijfers in het segment tv heeft gespeeld. Naast nieuwe klanten zijn ook veel bestaande klanten naar bruikleendecoder Mediabox Next overgestapt.

     

    Groei internet

    Wat wellicht voor VodafoneZiggo nog belangrijker is: het aantal verkochten vaste internetabonnementen steeg in de periode april tot en met juni met 17.300. Internet is door de opkomst van online streamingdiensten en de trend dat Nederlanders overwegen lineaire tv-abonnementen tot een minimum terug te brengen belangrijk voor leveranciers van diensten via vaste netwerken. Een andere trend die ook bij VodafoneZiggo is doorgezet, is de terugloop van het aantal verkochte abonnementen voor vaste telefonie. Mede hierdoor verkocht Ziggo in het tweede kwartaal meer zogenaamde double play of duo play abonnementen.

     

    Prijsverhoging

    Ziggo blijkt minder last te hebben van de prijsverhoging van €2,50 per maand dan concurrenten als KPN. Hoewel de prijsverhoging pas op 1 juli – de eerste dag van het derde kwartaal – effectief werd, zijn de eerste gevolgen al in deze kwartaalcijfers verwerkt. Klanten konden namelijk tot 1 juli vanwege de prijsverhoging het abonnement kosteloos opzeggen. Deze opzeggingen zijn dus al in deze financiële cijfers verwerkt. Ziggo-klanten blijven ondanks de prijsverhoging het bedrijf trouw. Hierbij speelt niet alleen de vernieuwing van Mediabox Next een rol. Ziggo verhoogde bijvoorbeeld ook de internetsnelheid bij de meest verkochte abonnementen met 25 procent.

     

    KPN

    VodafoneZiggo rapporteert dat Ziggo op 30 juni 3,888 miljoen actieve aansluitingen had. Dit is een dekkingsgraad van 53,8 procent. Via de actieve aansluitingen verkocht VodafoneZiggo 9,685 miljoen abonnementen. Een stijging van 2.200. Het gemiddeld bedrag dat consumenten voor abonnementen maandelijks aan Ziggo betalen, ligt op gemiddeld 47 euro. Door prijsverhoging van gemiddeld 4,4 procent op 1 juli staat dit gemiddelde bestedingsbedrag voor het derde kwartaal niet onder druk. Met deze cijfers presteert VodafoneZiggo beter dan KPN. Dit telecombedrijf meldde enkele weken geleden in de kwartaalcijfers dat het aantal verkochte tv-abonnementen met 21.000 en het aantal verkochte vaste internetabonnementen met 31.000 was gedaald. De overstappers van KPN verhuisden vooral naar T-Mobile.

    ZiggoVodafoneZiggoMediabox NextbruikleendecoderinternetinternetsnelheidabonnementtvtelevisietelefoonrelefoniekwartaalcijfersKPNT-Mobileconcurrentie

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Daniel Craig Collection

      Win de Daniel Craig Collection

      Daniel Craig kruipt dit jaar in No Time to Die voor de laatste keer in de huid van de geliefde geheime agent. De Daniel Craig Collection bundelt al zijn Bond-films tot dusver. Totaal TV mag deze boxset met Casino Royale, Quantum of Solace, Skyfall en Spectre drie keer weggeven.

    TV-TIP Dirty Grandpa

    Dirty Grandpa
    RTL 7 om 20:30 uur
    De keurige advocaat Jason gaat met zijn opa Dick naar Florida. Eenmaal in Florida gaan alle remmen los.

    TV-TIP Anything for Love

    Anything for Love
    RTL 8 om 20:30 uur
    Katherine schrijft zich in op een datingsite, maar verzwijgt dat ze heel succesvol is. Ze komt in contact met een knappe dokter.

    Interview

    • Winston Gerschtanowitz in Marble Mania

      Winston Gerschtanowitz

      Marble Mania

      In de familieshow Marble Mania strijden drie BN’ers in verschillende behendigheidsspellen en spectaculaire knikkerraces tegen elkaar. Presentator Winston Gerschtanowitz staat de knikkeraars bij. De races worden van commentaar voorzien door Jack van Gelder. We spraken Winston over deze nieuwe show.
      Reacties0 reactie(s)