Ziggo presteert beter dan KPN: Mediabox Next speelt belangrijke rol
Waar KPN in het tweede kwartaal het aantal klanten en verkochte abonnementen – door prijsverhogingen en het afstoten van de merknaam Telfort – sterk zag dalen, is dat bij VodafoneZiggo anders. Het bedrijfsonderdeel Ziggo presteerde zelfs heel goed. Uiteindelijk was het aantal klanten dat het kabelbedrijf de rug toekeerde slechts 1.300. Dit aantal kan vooral worden toegeschreven aan het nog lopende uitfaseringstraject van analoge tv in het verzorgingsgebied van kabelbedrijf Ziggo. Hierdoor daalde het aantal klanten met een standaard (DKTV) abonnement in het tweede kwartaal met 6.100. Hier staat een stijging van 4.800 digitale tv-abonnementen tegenover. VodafoneZiggo stelt dat de nieuwe 4K Ultra HD Mediabox Next een belangrijke rol in de goede cijfers in het segment tv heeft gespeeld. Naast nieuwe klanten zijn ook veel bestaande klanten naar bruikleendecoder Mediabox Next overgestapt.
Groei internet
Wat wellicht voor VodafoneZiggo nog belangrijker is: het aantal verkochten vaste internetabonnementen steeg in de periode april tot en met juni met 17.300. Internet is door de opkomst van online streamingdiensten en de trend dat Nederlanders overwegen lineaire tv-abonnementen tot een minimum terug te brengen belangrijk voor leveranciers van diensten via vaste netwerken. Een andere trend die ook bij VodafoneZiggo is doorgezet, is de terugloop van het aantal verkochte abonnementen voor vaste telefonie. Mede hierdoor verkocht Ziggo in het tweede kwartaal meer zogenaamde double play of duo play abonnementen.
Prijsverhoging
Ziggo blijkt minder last te hebben van de prijsverhoging van €2,50 per maand dan concurrenten als KPN. Hoewel de prijsverhoging pas op 1 juli – de eerste dag van het derde kwartaal – effectief werd, zijn de eerste gevolgen al in deze kwartaalcijfers verwerkt. Klanten konden namelijk tot 1 juli vanwege de prijsverhoging het abonnement kosteloos opzeggen. Deze opzeggingen zijn dus al in deze financiële cijfers verwerkt. Ziggo-klanten blijven ondanks de prijsverhoging het bedrijf trouw. Hierbij speelt niet alleen de vernieuwing van Mediabox Next een rol. Ziggo verhoogde bijvoorbeeld ook de internetsnelheid bij de meest verkochte abonnementen met 25 procent.
KPN
VodafoneZiggo rapporteert dat Ziggo op 30 juni 3,888 miljoen actieve aansluitingen had. Dit is een dekkingsgraad van 53,8 procent. Via de actieve aansluitingen verkocht VodafoneZiggo 9,685 miljoen abonnementen. Een stijging van 2.200. Het gemiddeld bedrag dat consumenten voor abonnementen maandelijks aan Ziggo betalen, ligt op gemiddeld 47 euro. Door prijsverhoging van gemiddeld 4,4 procent op 1 juli staat dit gemiddelde bestedingsbedrag voor het derde kwartaal niet onder druk. Met deze cijfers presteert VodafoneZiggo beter dan KPN. Dit telecombedrijf meldde enkele weken geleden in de kwartaalcijfers dat het aantal verkochte tv-abonnementen met 21.000 en het aantal verkochte vaste internetabonnementen met 31.000 was gedaald. De overstappers van KPN verhuisden vooral naar T-Mobile.