Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo prijsverhoging houdt gemoederen bezig: ook aandacht bij Kassa

    De toch wel forse prijsverhoging die Ziggo voor 1 juli heeft aangekondigd, wordt nu ook behandeld in het consumentenprogramma Kassa van BNNVARA.
    Jarco Kriek
    3 april 2023
    comments 6
    Ziggo prijsverhoging houdt gemoederen bezig: ook aandacht bij Kassa
    Foto Getty Images

    CBS heeft de inflatie voor 2022 op tien procent vastgesteld. Dit betekent dat dienstenaanbieders als Ziggo, KPN en T-Mobile hun abonnementsprijzen met maximaal tien procent mogen opschroeven, zonder dat abonnees hun abonnement binnen de contractvaste periode kosteloos mogen opzeggen.

     

    Volledige correctie

    Ziggo verhoogt de abonnementsprijzen op 1 juli gemiddeld met 8,5 procent. Dit betekent niet dat alle abonnementen exact met dit percentage omhoog gaan. Zo wordt het duurste abonnement met als onderdeel GIGA internet nog geen twee procent verhoogd. Het goedkoopste abonnement met Internet Basic wordt maximaal met tien procent verhoogd. In de praktijk wordt het meest verkochte abonnement met de onderdelen tv, telefonie en Internet Complete het meest in prijs verhoogd met €7,75 per maand.

     

    Concurrenten

    De prijsstijging bij Ziggo is vrijwel gelijk aan die van T-Mobile. Bij deze aanbieder werden echter alle abonnementen die voor een prijsverhoging in aanmerking kwamen met hetzelfde percentage verhoogd. KPN gaat net als Ziggo de abonnementsprijzen van vaste diensten op 1 juli aanpassen. De kans is groot dat KPN ook overgaat tot een prijsverhoging. Wel introduceerde KPN enkele weken geleden nieuwe TV+ abonnementen waarbij juist sprake was van een prijsverlaging bij het internetgedeelte van het abonnement. Het tv-gedeelte werd net iets duurder, waardoor de prijsverlaging tegenviel of in enkele gevallen als sneeuw voor de zon verdween.

     

    Online.nl

    Toch zijn er aanwijzingen dat de prijsverhoging bij KPN lager kan uitvallen dan bij Ziggo. Zo maakte Online.nl begint dit jaar bekend dat de abonnementsprijzen van diensten geleverd via de KPN glasvezel- en kopernetwerken gelijk blijven, terwijl diensten geleverd via de glasvezelnetwerken van Delta Fiber vanaf 1 maart met enkele euro's per maand zijn gestegen. Natuurlijk kan alleen KPN zelf duidelijkheid geven over de prijsaanpassing die op 1 juli wordt doorgevoerd. Het telecombedrijf doet dit naar verwachting begin mei, als klanten op de hoogte worden gebracht van de prijsaanpassing.

     

    Kassa

    Ondertussen is ook het BNNVARA consumentenprogramma Kassa in de prijsverhoging bij Ziggo gedoken. En de conclusie is duidelijk. VodafoneZiggo houdt zich bij de prijsverhoging bij Ziggo aan de regels. Feitelijk betekent dit dat het kabelbedrijf zijn abonnees in de contractvaste periode geen mogelijkheid hoeft te geven om kosteloos op te zeggen. Bij wie de contractperiode verstreken is, kan het abonnement natuurlijk gewoon worden opgezegd, met inachtneming van de contractuele opzegtermijn van een maand.

     

    BNNVARANPOpublieke omroepKassaZiggoVodafoneZiggotvtelevisieinternetabonnementprijsverhoginginflatieinflatiecorrectie

    Reacties