Ziggo: prijsverhoging niet leuk maar onvermijdelijk
Ziggo is de grootste aanbieder van tv en internet in Nederland. De prijzen van alle abonnementen waarbij de diensten tv, internet, bellen of een combinatie hiervan worden geleverd, gaan tot maximaal €6,75 per maand omhoog. De gemiddelde prijsstijging komt hierdoor uit op rond de 8,5 procent. Dit is vrijwel gelijk aan de inflatiecorrectie die T-Mobile eerder dit jaar doorvoerde. Ziggo en KPN passen hun prijzen per 1 juli aan. Wat de prijsaanpassing bij KPN wordt, maakt het telecombedrijf binnenkort bekend.
Inflatiecorrectie
“We passen per 1 juli 2023 een inflatiecorrectie van gemiddeld 8,5% toe op de prijzen van onze Ziggo-pakketten en beltarieven. Dit jaar is het een correctie die hoger uitpakt dan voorgaande jaren. Oorzaak is de hoge inflatie in Nederland. Deze heeft effect op onze kosten. We blijven met deze correctie binnen het gemiddelde CBS-inflatiepercentage over 2022 dat in januari is vastgesteld op 10%”, zo onderbouwt Ton Boon namens VodafoneZiggo de aangekondigde prijsverhoging.
Onvermijdelijk
De woordvoerder omschrijft het verhogen van deze Ziggo-tarieven als onvermijdelijk. ”Dit is niet leuk voor onze klanten en dat begrijpen we heel goed. Alles wordt duurder in Nederland. De flink gestegen energiekosten merken wij ook. 90% van de energiekosten wordt gemaakt in het netwerk. Denk dan aan het stroomverbruik voor de netwerkapparatuur en onze datacenters. Ook de kosten van materiaal en arbeidsloon zijn veel hoger geworden, zowel voor onszelf als bij onze toeleveranciers.”