Ziggo ruimt oude abonnementen op
Het gaat veelal om oudere abonnementsvormen die al enkele jaren niet meer aan nieuwe klanten aangeboden worden en veelal uit de tijd van het voormalig kabelbedrijf UPC stammen. Liberty Global bracht enkele jaren geleden de toenmalig zelfstandige kabelbedrijven Ziggo en UPC tot het huidige Ziggo samen. Abonnementsvormen van beide zelfstandige kabelbedrijven lopen in enkele gevallen nog steeds door elkaar heen. Ziggo wil daarom zoveel mogelijk oudere abonnementen ontbinden en abonnees naar het huidige abonnementsplan overzetten.
Andere aanbieders
Ziggo is zeker niet de enige aanbieder die van oudere abonnementen af wil. Ook aanbieders als KPN en Online.nl proberen oudere abonnementen naar nieuwere abonnementsvormen om te zetten. Zeker nu de dynamische markt van vaste diensten in een iets rustiger vaarwater terecht is gekomen, willen aanbieders van oudere abonnementen af. In enkele gevallen hebben oudere abonnementen vaste actieprijzen die afkomstig zijn uit de tijd dat de strijd om klanten zich vooral op prijsaspecten afspeelde.
Mediabox Next
In het geval van Ziggo is de aanbieder nu bezig om klanten met oudere abonnementen aan te schrijven met een verplicht overstapvoorstel naar een nieuwe abonnementsvorm. Dit kan in enkele gevallen tot een prijsstijging van rond de 100 euro op jaarbasis leiden. Maar ook op andere manieren probeert Ziggo abonnees naar het huidige abonnementsplan over te zetten. Zo kregen alleen klanten met een nieuwe abonnementsvorm in april een verhoging van de internetsnelheid met 25 procent. Ook als bij Ziggo de overstap naar de nieuwe en door abonnees goed ontvangen Mediabox Next wordt gemaakt, moeten klanten met een ouder abonnement naar een nieuwe abonnementsvorm overstappen.
Abonnement
Ondanks dat Ziggo-abonnees die verplicht het abonnement moeten omzetten het betalen van meer abonnementsgeld als een prijsverhoging ervaren, kan ook worden gezegd dat het om een prijsaanpassing gaat. Andere klanten betalen voor gelijkwaardig geleverde diensten al langere tijd een hoger maandbedrag. Wordt van de laatste gedachte uitgegaan dan hebben de oude trouwe klanten enige tijd het abonnement met een prijskorting geleverd gekregen. Dit is ook de uitleg van meerdere aanbieders die oudere abonnementen naar een nieuwe abonnementsvorm aan het overzetten zijn. Overigens mogen klanten die een nieuw abonnement krijgen voorgeschoteld het lopende abonnement kosteloos opzeggen en naar een andere leverancier overstappen.