Ziggo slaat glasvezelaanval KPN vooralsnog af met hoge kortingen
Uit de financiële cijfers van KPN over het eerste kwartaal blijkt dat het telecombedrijf 13.000 internetabonnees minder heeft. Dit ondanks dat KPN binnen het verzorgingsgebied van Ziggo in meer woningen en bedrijven een glasvezelaansluiting heeft gerealiseerd. Glasvezel heeft betere internetspecificaties dan het kabelinternet via DOCSIS 3.1 van Ziggo. Het gaat vooral om de uploadsnelheid die – zelfs na de huidige snelheidsverhoging door Ziggo – ver achterblijft. Daarbij kunnen we wel de vraag stellen of consumenten een uploadsnelheid tot 1 Gb/s wel nodig hebben.
Glasvezel
Hoewel VodafoneZiggo de kwartaalcijfers pas binnenkort publiceert, kan nu al met enige zekerheid worden gesteld dat het klantverlies door aanleg van meer glasvezelnetwerken beperkt lijkt te zijn. Of dat er mogelijk zelfs helemaal geen sprake is van klantverlies. Dit is te herleiden uit de kwartaalcijfers van KPN. In veel gevallen is het klantverlies voor Ziggo groter wanneer het aantal verkochte internetabonnement bij KPN stijgt of licht daalt. Binnen het verzorgingsgebied van Ziggo zijn niet alleen glasvezelnetwerken van KPN NetwerkNL/Glaspoort actief. Ook Delta Fiber en Open Dutch Fiber exploiteren in dit gebied glasvezelnetwerken. Minder verkochte internetabonnementen betekent dus niet automatisch dat Ziggo meer internetabonnementen heeft verkocht.
Korting
Dat Ziggo in de afgelopen drie maanden een aanval van KPN glasvezel heeft kunnen afslaan, heeft eigenaar VodafoneZiggo wel veel geld gekost. Nieuwe abonnees werden bij concurrenten weggelokt met hoge welkomstkortingen die in enkele gevallen tot meer dan vijfhonderd euro op jaarbasis opliepen. Ook werden klanten binnenboord gehouden met gratis abonnementen voor betaalzenders als Film1, ESPN en Ziggo Sport Totaal. Klanten die zelf contact opnamen met Ziggo voor korting bij verlenging van hun abonnement, konden in veel gevallen rekenen op een financiële tegemoetkoming.