Ziggo: snellere upload moet klantverlies door Formule 1 en HBO voorkomen
Ziggo zit in de hoek waar de klappen vallen. Alleen wordt pas in de komende maanden duidelijk hoe hard die klappen uiteindelijk zijn. Voor een belangrijk deel heeft dit te maken met eventuele nieuwe overeenkomsten die in de komende maanden al dan niet worden gemaakt. Want hoe de vlag er nu bijhangt, kan 2022 het moeilijkste jaar in de geschiedenis van het kabelbedrijf worden. De eerste stap in schadebeperking is met overeenkomsten met Viaplay en ViacomCBS overigens gezet. Onduidelijk is echter nog hoe deze overeenkomsten daadwerkelijk voor klanten gaan uitpakken.
Concurrentie
Er gaat zoals het er nu naar uitziet namelijk veel intern veranderen bij Ziggo. Daarnaast wordt de externe concurrentiedruk groter. Laten we eerst naar de interne beslommeringen kijken. Het jarenlange voordeel dat Ziggo met exclusieve content had, kan zich weleens gaan transformeren tot een nadeel. VodafoneZiggo verliest als eigenaar van Ziggo namelijk enkele belangrijke uitzendrechten die voor exclusieve content worden gebruikt.
Formule 1
Het digitale basiskanaal Ziggo Sport dat voor iedere Ziggo-klant op voorkeuzekanaal 14 in de zenderlijst beschikbaar is, bereikt de hoogste kijkcijfers met Formule 1. Zeker nu de Nederlandse coureur Max Verstappen zijn eerste wereldtitel heeft veroverd. En juist nu Verstappen meer succesvoller wordt, verliest VodafoneZiggo de uitzendrechten van Formule 1. Deze racesport is vanaf 2022 voor in ieder geval drie jaar bij de voor Nederland nieuwe streamingdienst Viaplay live te volgen. Een deel van de huidige klanten bleef Ziggo vanwege gratis Formule 1 op Ziggo Sport trouw. Bij overige providers moest namelijk tot het einde van dit seizoen rond 15 euro betaald te worden om live naar Formule 1 te kijken. Dit voordeel vervalt naar het nu lijkt in 2022. Dan valt ook de reden voor een groep huidige klanten weg om Ziggo nog langer trouw te blijven. Een overstap naar een concurrent ligt voor deze groep klanten op de loer. Mits VodafoneZiggo overeenstemming weet te bereiken dat Formule 1 via Viaplay in de huidige pakketstructuur van het kabelbedrijf blijft. VodafoneZiggo en Viaplay-eigenaar Nordic Entertainment Group (NENT) hebben hierover afspraken gemaakt. Maar onduidelijk is hoe deze samenwerking er inhoudelijk gaat uitzien. Ziggo laat klanten op dit moment alleen weten dat een Viaplay-abonnement eventueel met korting gekocht kan worden. Daarnaast heeft NENT een dergelijke samenwerkingsovereenkomst ook met KPN gesloten.
HBO
Een andere aderlating is het verlies van de exclusieve uitzendrechten van films en series afkomstig van het Amerikaanse HBO. De eigenaar van dit content WarnerMedia gaat komend jaar in Nederland de nieuwe streamingdienst HBO Max introduceren. Reden om de aflopende rechtenovereenkomst met VodafoneZiggo niet te verlengen. En net als bij sport geldt voor film- en serieliefhebbers dat het verdwijnen van HBO-content een reden kan zijn om Ziggo op te zeggen en naar een concurrent over te stappen. Inmiddels is duidelijk dat de nieuwe samenwerking met WarnerMedia concreet betekent dat slechts een zeer beperkt aantal series voorlopig nog bij Ziggo te zien blijft. Om het gat dat HBO achterlaat te vullen, is een overeenkomst met ViacomCBS gesloten. Hoe deze samenwerking er toekomstig gaat uitzien, is een volgende onzekerheid. ViacomCBS heeft namelijk plannen om de eigen streamingdienst Sky Showtime op een later moment ook in Nederland op de markt te brengen.
Concurrentie
En dan is daar ook nog de externe druk. Nu in Nederland steeds meer glasvezel wordt aangelegd, wordt minimaal gelijkwaardige concurrentie in meer steden binnen het Ziggo-verzorgingsgebied mogelijk. Zeker omdat op glasvezel enkele budgetaanbieders actief zijn, vergroot dit de concurrentiedruk voor Ziggo. Internet is in Nederland een belangrijke levensbehoefte geworden. De jaarlijkse prijsstijgingen van de afgelopen jaren hebben er echter voor gezorgd dat de maandelijkse prijs bij de grotere internetaanbieders te zwaar drukt op het maandelijks te besteden bedrag voor uitgaven van een deel van de Nederlanders. De overstap van Ziggo naar een aanbieder met gelijkwaardige diensten maar met een gunstigere prijs ligt dan ook op de loer.
Onvrede
Bovenstaande interne en externe redenen kunnen in het meest ongunstige geval ervoor zorgen dat Ziggo in 2022 tienduizenden klanten kwijt gaat raken. Dit gekoppeld aan de onvrede bij eigen klanten over onder meer het achterblijven van het HD-zenderaanbod en een slecht functionerende elektronische programmagids (EPG) moet toch bij enige beleidsbepalers van VodafoneZiggo tot zorgen baren. Overigens werkt Ziggo op dit moment wel aan uitbreiding van het HD-aanbod. In de laatste weken van 2021 werden bijna twintig zenders van SD naar HD opgewaardeerd. Maar om concurrenten als KPN en T-Mobile op dit gebied bij te kunnen houden, moet Ziggo in 2022 nog meer inspanning doen om het HD-aanbod verder uit te breiden.
Analoge FM-kabelradio
In de komende maanden eindigt Ziggo enige al langlopende projecten. De uitschakeling van analoge FM-kabelradio stond voor het einde van 2021 in de agenda. Problemen met leveringen van het belangrijkste eigen alternatief De Digitale Radio (Quantis QE317) heeft ervoor gezorgd dat het einde van dit project met drie maanden tot voor het einde van het eerste kwartaal 2022 is uitgesteld. Een ander lopend project is de uitrol van gigabit internet. Inmiddels zijn ongeveer 5 miljoen van de 7,2 miljoen Ziggo-aansluitingen op gigabit (DOCSIS 3.1) aangesloten. Ziggo verwacht medio 2022 alle aansluitingen op het eigen kabelnetwerk naar gigabit te hebben omgezet.
Upload
Met gigabit internet zit Ziggo eigenlijk ook nog wel een beetje in de maag. De downloadsnelheid is met 1000Mbps (1Gbps) gelijk aan glasvezel. De upload blijft met 50Mbps achter. En ondanks dat diverse directeuren van het kabelbedrijf van de daken schreeuwen dat dit voor consumenten voldoende is – en dat klopt voor veel maar zeker niet voor alle Nederlanders – loopt Ziggo tegen de cijfergeilheid van veel Nederlanders op. Meer is beter en meer vind je bij glasvezel, is de opvatting van hen. Een aanstaande verhoging van de upload kan deze groep Ziggo-klanten wellicht voorlopig geruststellen.