Ziggo speelt spel FOX Sports hard: Weg terug is moeilijk
De strategisch directeur van VodafoneZiggo Robin Kroes gebruikte twee weken geleden het programma van Humberto Tan op NPO Radio 1 om een volgende stap in het steekspel rond de toekomst van FOX Sports bij Ziggo te zetten. VodafoneZiggo en Eredivisie Media & Marketing (EMM) zijn al maanden in onderhandeling omtrent een nieuwe distributieovereenkomst voor betaalzender FOX Sports bij Ziggo. En dat gaat moeizaam. Na eerst Ritchy Drost – CFO van VodafoneZiggo – in het spel betrokken te hebben met uitspraken tijdens de toelichting van de kwartaalcijfers van het mediabedrijf werd bij Humberto Tan de volgende stap gezet. Met nog meer dan een maand de tijd om het onderhandelingsspel te spelen, werd een belangrijke troefkaart uitgespeeld. De strategisch directeur – een van de bedenkers van de strategie van VodafoneZiggo – zette de onderhandelingen niet alleen op scherp maar mogelijk ook op slot. VodafoneZiggo zou een verlies van tienduizenden – mogelijk zelfs honderdduizenden – klanten voor lief nemen en FOX Sports op zwart zetten als EMM niet anders aan de onderhandelingstafel ‘gaat praten’.
Distributeurs
Wat wordt met anders praten eigen bedoeld? EMM – een joint venture van Disney, Eredivisie CV en KNVB met meerderheidsbelang voor Disney – wil dat VodafoneZiggo voor iedere tv-klant van Ziggo een vaste afdracht per maand voor het doorgeven van FOX Sports-kanalen gaat betalen. Het maakt voor EMM bij de berekening van de afdracht niet uit of de Ziggo-abonnee nu wel of geen aanvullend FOX Sports-abonnement koopt of überhaupt in voetbal geïnteresseerd is. Dit leidt in praktijk tot een stijging van de afdracht voor Ziggo van rond de driehonderd procent. EMM vindt deze prijsverhoging niet buitensporig omdat andere distributeurs als KPN, Canal Digitaal en T-Mobile al vanaf de zomer van 2016 betalen voor iedere abonnee om FOX Sports te mogen doorgeven. VodafoneZiggo wil wel meer aan EMM voor het mogen doorgeven van FOX Sports afdragen, maar wil alleen een afdracht betalen voor de groep Ziggo-klanten die daadwerkelijk een FOX Sports-abonnementsvorm koopt. Volgens sportmarketeer Chris Woerts is het laatste bod dat VodafoneZiggo wil maken dat alle inkomsten uit de verkoop van FOX Sports-abonnementen aan EMM worden overgemaakt.
Is er weg terug?
Dat VodafoneZiggo twee weken geleden in landelijk media het onderhandelingsspel heeft verhard, maakt het voor het mediabedrijf moeilijk om een stap terug te doen. Iedere vorm van een afdracht betalen voor iedere abonnee kan als een nederlaag voor VodafoneZiggo gezien worden. En dat niet alleen bij deze onderhandelingen met EMM over FOX Sports. VodafoneZiggo moet in de toekomst weer met hetzelfde Disney aan tafel voor een nieuwe overeenkomst voor doorgifte van Disney-kanalen. Hard spel spelen wordt dan veel moeilijker. En niet alleen met Disney maar ook met andere contentaanbieders worden onderhandelingen lastiger als VodafoneZiggo nu plots een ommekeer in de onderhandelingen met EMM maakt. EMM zit ook in een lastig pakket. Als met VodafoneZiggo een afwijkende overeenkomst wordt gesloten dan gelden die nieuwe voorwaarden ook voor andere distributeurs. Het innen van het volledige bedrag van alle verkochte FOX Sports-abonnementen mag dan in het geval van Ziggo voor meer geld op de bankrekening zorgen dan VodafoneZiggo nu maandelijks overmaakt. Maar het betekent direct ook dat de inkomsten van alle overige Nederlandse distributeurs minder worden.
EMM nog verliesgevend
En op minder inkomsten zitten Disney, Eredivisie CV en KNVB als aandeelhouders van EMM niet op te wachten. De Telegraaf heeft berekend dat EMM door het aanloopverlies tot dit moment maar liefst 250 miljoen in het rood staat. De laatste jaren wordt wel met zwarte cijfers geschreven, maar het bedrijf heeft nog slechts vijf seizoenen om dit verlies naar winst om te draaien. Daarvoor moet het dus minimaal 50 miljoen euro per jaar winst maken om aan het einde van de rit een positief bedrijfsresultaat te behalen. En dit doel kan alleen bereikt worden als VodafoneZiggo net als alle andere distributeurs in de pas loopt en tegen een gelijke afdracht voor iedere abonnee per maand gaat betalen voor de doorgifte van FOX Sports-kanalen.