Ziggo spint garen met Ziggo Sport

Ziggo Sport is volgens financieel directeur Ritchy Drost van VodafoneZiggo een belangrijke reden voor Nederlanders om te kiezen voor een tv-abonnement van Ziggo. De beleidsbepaler stelt dat Ziggo Sport in de top drie van redenen staat om klant van het kabelbedrijf te worden. Ziggo Sport is het gratis digitaal sportkanaal dat Ziggo levert in het ongecodeerde DKTV-abonnement – de naam voor het basispakket bij Ziggo – aan alle klanten die bij het kabelbedrijf diensten afnemen. Het doel van Ziggo Sport is nieuwe klanten aan Ziggo te binden en bestaande klanten voor langere tijd klant van het kabelbedrijf te laten blijven.
Ziggo Sport Totaal
Ziggo Sport bestaat als gratis aanbod bij Ziggo uit één sportkanaal. Bij Ziggo alsmede overige aanbieders als KPN, Canal Digitaal en T-Mobile is een groter sportaanbod beschikbaar via betaalzender Ziggo Sport Totaal. Maar ook de zes kanalen van Ziggo Sport Totaal kunnen door klanten van VodafoneZiggo gratis bekeken worden. Wie vaste diensten van Ziggo met mobiele diensten van Vodafone op één adres combineert, krijgt van VodafoneZiggo ‘gratis non-stop extra’s’. Een gratis keuzemogelijkheid is een abonnement op Ziggo Sport Totaal. Een ander argument voor Nederlanders om voor Ziggo als tv-aanbieder te kiezen, is het voor Nederland exclusieve contentaanbod van films en series van de Amerikaanse zender HBO. Ziggo levert dit content in de abonnementsvormen Ziggo Movies & Series L – en andere gratis keuzemogelijkheid van ‘gratis non-stop extra’s’ – en het aanvullende tv-abonnement Ziggo Movies & Series XL.
Verlies klanten
Ondanks het gratis aanbieden van Ziggo Sport en de gratis opties Ziggo Sport Totaal en HBO bij combinatie van vast en mobiel blijft Ziggo vooralsnog klanten verliezen. In het afgelopen kwartaal bedroeg het klantverlies 10.100. Toch is VodafoneZiggo positief over de huidige ontwikkeling bij kabelbedrijf Ziggo. Ook concurrent KPN verliest klanten. Ziggo ziet het aantal internetklanten wel stijgen terwijl bij KPN ook bij internet een daling waarneembaar is. Dat zowel Ziggo en KPN klanten verliezen, heeft met de dynamische markt in Nederland te maken. Het klantverlies van Ziggo had echter nog groter geweest als het sportkanaal Ziggo Sport niet aan alle klanten zonder meerkosten in het basispakket had geleverd. Hierdoor kunnen alle Ziggo-klanten nu naar het Engelse, Spaanse en Italiaanse voetbal kijken alsmede Max Verstappen in de Formule 1 volgen.