1. Nieuws

    Ziggo Sport blijft exclusief voor alle klanten Ziggo

    Het is definitief: Ziggo Sport blijft als digitaal basiskanaal exclusief voor alle klanten van kabelbedrijf Ziggo beschikbaar. Dit is een direct gevolg van een besluit van de Europese Commissie.
    Jarco Kriek
    31 mei 2018
    comments 2
    Ziggo Sport blijft exclusief voor alle klanten Ziggo

    De Europese Commissie gaf gisteren voor de tweede keer goedkeuring voor de overname van het voormalig zelfstandige kabelbedrijf Ziggo door Liberty Global en de daaropvolgende fusie van de Nederlandse kabelbedrijven Ziggo en UPC. Het Europees Gerecht verklaarde vorig jaar een eerdere goedkeuring van de Europese Commissie voor deze fusie ongeldig nadat KPN in beroep ging. De Europese rechter vond dat de Europese Commissie extra onderzoek moest doen over de gevolgen op de markt van sportbetaalzenders. Liberty Global was eigenaar van betaalzender Sport1. Liberty Global bracht de betaalzender later bij de fusie van Ziggo en Vodafone in het nieuwe Nederlandse mediabedrijf VodafoneZiggo onder.

     

    Ziggo Sport

    Na de samenvoeging van Ziggo en UPC tot het huidige kabelbedrijf Ziggo werd Sport1 omgedoopt tot Ziggo Sport Totaal. Net als Sport1 is deze sportbetaalzender voor alle Nederlandse aanbieders beschikbaar. Daarnaast werd Ziggo Sport in de markt gezet. Dit sportkanaal wordt alleen exclusief in het basispakket bij Ziggo aangeboden. Zonder extra maandelijkse kosten kunnen Ziggo-klanten naar vele sportevenementen kijken. Onder meer Formule 1 en Europees voetbal uit de Engelse Premier League en Spaanse La Liga worden op Ziggo Sport live uitgezonden. Het komende voetbalseizoen wordt Champions League-voetbal aan het aanbod van Ziggo Sport toegevoegd. Klanten van andere aanbieders kunnen ook naar deze sportevenementen en sportcompetities kijken maar moeten hiervoor wel een aanvullend tv-abonnement op betaalzender Ziggo Sport Totaal afsluiten. De kosten hiervan bedragen rond de vijftien euro per maand. KPN – en ook andere Nederlandse aanbieders – zien het zonder meerkosten aanbieden van Ziggo Sport als oneerlijke concurrentie. Dit ondanks dat KPN aan eigen klanten andere vormen van exclusieve content blijft aanbieden.

     

    FOX Sports

    Door de nieuwe goedkeuring verandert niets aan de huidige situatie met het exclusief aanbieden van Ziggo Sport bij Ziggo. De komst van Ziggo Sport bij Ziggo heeft grote gevolgen voor de Nederlandse tv-markt gehad. KPN kon bij de onderhandeling met een andere sportbetaalzender FOX Sports over een nieuwe distributieovereenkomst de poot niet tot het laatste moment stijf houden. Tegen het aflopende contract van KPN stond een tot medio 2020 doorlopende overeenkomst voor de doorgifte van FOX Sports-kanalen bij Ziggo. Als KPN bij de onderhandelingen de poot stijf had gehouden, was er grote kans dat de voetbalkanalen van FOX op zwart gezet zouden worden. In dat geval had concurrent Ziggo met het gratis Ziggo Sport en een blijvende doorgifte van FOX Sports een te grote meerwaarde voor de Nederlandse kijker.

     

    Eredivisie-belasting

    Het gevolg van het besluit van KPN om met de nieuwe voorwaarden van Eredivisie Media & Marketing akkoord te gaan, is dat ook andere aanbieders met een aflopende overeenkomst uit concurrentie-oogpunt met de nieuwe voorwaarden akkoord moesten gaan, waarbij voor elke abonnee een vaste afdracht wordt gedaan ook al wordt geen abonnement op FOX Sports afgenomen. Wat de hoogte van de vaste afdracht per abonnee voor FOX Sports is, willen marktpartijen niet bekendmaken. Door enkele aanbieders wordt over Eredivisie-belasting gesproken. Bij Canal Digitaal is de prijsverhoging het meest duidelijk. Deze aanbieder verhoogde na de nieuwe overeenkomst met Eredivisie Media & Marketing de prijs van abonnement met drie euro per maand.

    ZiggoUPCfusieLiberty GlobalovernamefusieVodafoneZiggoZiggo SportZiggo Sport TotaalsportvoetbalFormule 1F1uitzendrechtencontentexclusiefexclusieve contentFOX SportsEredivisie Media & MarketingEMMabonnementprijsverhogingCanal DigitaalM7 GroupdistributiedoorgifteovereenkomstEredivisieSport1

    Reacties

  1. TV-TIP Genaaid

    Genaaid
    NPO 3 om 20:25 uur
    Vijf beginnende modeontwerpers krijgen de kans om een duurzame collectie te ontwikkelen. Er is alleen één voorwaarde: ze moeten eerst zelf ervaren hoe het er in de kledingindustrie aan toe gaat. Samen met Jennifer Hoffman reizen ze naar Myanmar, waar ze aan den lijve ondervinden welke prijs er écht voor onze kleding wordt betaald. Het blijkt voor alle kandidaten een confronterende ontdekkingsreis naar de schaduwkant van de mode-industrie.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD KLEM S2

      Er kleeft bloed aan de handen van Hugo Warmond en hij is meer dan ooit verstrengeld met ex-topcrimineel Marius Milner. Ze krijgen dan ook al snel te maken met malafide accountants, ontsporende gezinsbeslommeringen en de wraakzuchtige lange arm van de onderwereld. Totaal TV geeft dit tweede seizoen vijf keer weg op dvd.

    TV-TIP Why Him?

    Why Him?
    Net5 om 20:30 uur
    Tijdens de feestdagen gaat Ned (Bryan Cranston), een overbezorgde maar liefhebbende vader, samen met zijn familie op bezoek bij zijn dochter op de universiteit. Hier ontmoet Ned zijn grootste nachtmerrie: zijn dochters vriend Laird (James Franco), een welwillende maar sociaal onhandige Silicon Valley-biljonair. De strenge en preutse Ned vindt Laird, die helemaal geen filter heeft, totaal geen match voor zijn dochter. De eenzijdige rivaliteit loopt volledig uit de hand en Ned’s paniekaanvallen nemen toe als hij zich gaandeweg steeds minder thuis voelt in de glamoureuze hightech omgeving en hij erachter komt dat Laird klaar is om dé vraag aan zijn dochter te stellen.