Ziggo Sport en Olav Mol beginnen relatief goed met raceprogramma

NMO heeft de kijkcijfers gepubliceerd van de eerste aflevering van Langs de vangrails, uitgezonden op vrijdagavond 24 januari. In deze aflevering ontving Formule 1-commentator Olav Mol de racelegende Emerson Fittipaldi. Volgens de kijkcijferexperts van NMO keken in totaal 72.000 kijkers op enig moment voor korte of langere tijd naar het programma. Op het late tijdslot was dit goed voor een marktaandeel van 0,5 procent.
Omstandigheden
Dit lijkt een laag aantal kijkers, maar enige duiding is noodzakelijk. Langs de rails was op de bewuste dag het best bekeken programma van kanaal Ziggo Sport. De kijkcijfers geven ook een vertroebeld beeld: er zijn namelijk twee Ziggo Sport-kanalen. Een kanaal valt binnen het basispakket van Ziggo, het andere binnen het betaalpakket Ziggo Sport Totaal bij overige providers, zoals KPN, Odido en Delta. NMO rapporteert per kanaal de kijkcijfers. Vergelijken met zenders zoals die van NPO, RTL en Talpa heeft weinig zin, want deze zenders hebben een huiskamerbereik dat rond de 90 procent ligt. Ziggo Sport moet het doen met de helft van dit aantal. Op hetzelfde tijdstip noteerden zenders met een dubbel huishoudenbereik veel minder kijkers dan Ziggo Sport. Bij Net5 bleef de teller steken op 41.000. Viaplay TV scoorde net boven de 50.000 kijkers.