Ziggo Sport kost Ziggo negen euro per abonnee
De financiële resultaten van Ziggo Sport over het jaar 2017 zijn onderdeel van het jaarverslag van LGC NL dat onlangs bij de Kamer van Koophandel is gedeponeerd en door marktonderzoeker Telecompaper is ingezien. Ziggo – dat nu onderdeel van mediabedrijf VodafoneZiggo is – zorgt voor de grootste omzet van Ziggo Sport. De omzet van deze betaalzender steeg in 2017 door een hogere bijdrage van Ziggo voor de doorgifte van het digitale basiskanaal Ziggo Sport, de toename van het aantal abonnees bij Ziggo Sport Totaal en hogere inkomsten uit advertenties en barterdeals. Ondanks de hogere omzet leed Ziggo Sport in 2017 een verlies van 7,3 miljoen euro. In 2018 bedroeg het verlies 7 miljoen euro.
Ziggo
Ziggo betaalde in 2017 voor de doorgifte van digitaal basiskanaal Ziggo Sport 36,2 miljoen euro aan LGC NL. Dit komt overeen met ongeveer negen euro per abonnee per jaar. Dit betekent dat Ziggo Sport het kabelbedrijf €0,75 per maand per abonnee heeft gekost. Omdat Ziggo in 2017 ruim 13 procent meer voor de doorgifte van Ziggo Sport betaalde dan in 2016 is het niet ondenkbaar dat VodafoneZiggo in 2018 méér voor de doorgifte van het sportkanaal heeft betaald. Dit jaar werden onder meer de uitzendrechten van Formule 1 en Premier league voetbal voor drie jaar verlengd. De trend in de mondiale tv-markt is dat uitzendrechten van sportevenementen duurder zijn geworden.