Ziggo Sport krijgt afscheidscadeau Max Verstappen: kijkcijferrecords verpulverd
Het oranjefeest tijdens de Formule 1 Grand Prix van Nederland in Zandvoort werd massaal door Nederlanders via Ziggo Sport bekeken. Maar liefst 3,4 miljoen Nederlanders zagen Max Verstappen winnen en het volksfeest compleet maken. VodafoneZiggo had besloten om gedurende het gehele raceweekend alle kanalen van betaalzender Ziggo Sport Totaal niet alleen bij Ziggo en KPN, maar bij alle distributeurs open te zetten. Dit zorgde voor het fundament van het aanscherpen van drie kijkcijferrecords. Dit blijkt uit de meting van Stichting Kijkonderzoek (SKO).
Ziggo Sport
De drie records komen achter de naam van Ziggo Sport, Ziggo Sport Select en Ziggo GO te staan. Via het alleen bij kabelbedrijf Ziggo gratis beschikbare sportkanaal Ziggo Sport keken 1.642.000 Nederlanders naar de winnende race van Max Verstappen in Zandvoort. Bij alle andere distributeurs kon de race via het kanaal Ziggo Sport Select live gevolgd worden. Uiteindelijk deden dit 1.342.000 Nederlanders. Bijna drie keer zoveel als normaal bij een Formule 1-race het geval is. Het derde kijkcijferrecord dat sneuvelde, was bij de online tv-dienst Ziggo GO van kabelbedrijf Ziggo. Van deze kijkmogelijkheid maakten 425.000 Ziggo-klanten gebruik.
Viaplay
Het is spijtig voor VodafoneZiggo dat nu de Formule 1-gekte in Nederland alleen maar lijkt toe te nemen het bedrijf de uitzendrechten van de koningsklasse in de autosport kwijtraakt. Ziggo Sport biedt Formule 1 nog tot het einde van het huidige seizoen aan. Ziggo Sport en voorloper Sport 1 omarmden Formule 1 vele jaren geleden toen de sport in Nederland nog niet zo populair was. Na investeringen in onder meer live verslag vanaf het circuit en sponsorcontracten met Max Verstappen zette Ziggo Sport met een sterke groep van commentatoren, reporters en analisten Formule 1 in Nederland in de schijnwerper. Het succes van Max Verstappen maakte de cirkel rond. Maar na het huidige seizoen verhuizen de Nederlandse uitzendrechten van Formule 1 naar het Zweedse mediabedrijf Nordic Entertainment Group (NENT). Dit bedrijf betaalt voor de komende drie jaar meer dan honderd miljoen euro om Formule 1 te mogen uitzenden via de voor Nederland nieuwe streamingdienst Viaplay. Het bedrag wat NENT voor het Nederlandse uitzendrecht betaalt, is commercieel niet terug te verdienen, maar lijkt verantwoord omdat het uitzendrecht wordt gebruikt om Viaplay met een vliegende start de Nederlandse markt te laten betreden.