Ziggo Sport loopt leeg: ook Premier League voetbal naar Viaplay

Het is Nordic Entertainment Group (NENT) die de uitzendrechten van de Engelse voetbalcompetitie Premier League voor langere tijd heeft gekocht voor de voor Nederland nieuwe streamingdienst Viaplay. Deze online dienst wordt in Nederland in het eerste kwartaal 2022 op de markt gebracht. De exacte datum en de abonnementsprijs bij marktintroductie is door het Zweedse mediabedrijf nog niet bekendgemaakt.
Premier League
De Premier League is naast Formule 1 een belangrijk onderdeel van het fundament waar Ziggo Sport als sportzender op gebouwd is. De uitzendrechten van Formule 1 verloor Ziggo Sport-eigenaar VodafoneZiggo al eerder aan NENT. Vanaf het komende raceseizoen is Formule 1 minimaal drie jaar op Viaplay te zien. De Premier League blijft het komende seizoen nog bij Ziggo Sport in de programmering pronken. Vanaf het seizoen 2022/2023 is de Premier League minimaal vijf jaar live op Viaplay te volgen. In dezelfde periode is in ieder geval naast Premier League ook de Duitse Bundesliga bij de streamingdienst te zien. Verder heeft NENT nog een reeks van uitzendrechten van andere sporten voor de Nederlandse markt gekocht, waaronder PDC Darts dat de afgelopen jaren en nog tot het einde van dit jaar op RTL 7 te zien is. Het lijkt een kwestie van tijd dat NENT nog meer uitzendrechten van voetbal- en andere sportcompetities koopt.
Viaplay
Viaplay is de streamingdienst van Nordic Entertainment Group die inmiddels in diverse landen actief is. De online dienst is beschikbaar in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, IJsland, Estland, Letland en Litouwen. Op 3 augustus treedt Viaplay toe tot de tv-markt in Polen. Voor het eind van 2021 komt Viaplay in Amerika beschikbaar. Nederland volgt daarna in het eerste kwartaal van 2022.
Ziggo Sport
Het verdwijnen van de Premier League is na Formule 1 voor de tweede keer in korte tijd een aderlating voor Ziggo Sport. Klanten van kabelbedrijf Ziggo kunnen gratis naar de sportzender kijken omdat de zender onderdeel van het DKTV (KabelTV) basispakket is. Klanten van andere distributeurs zoals KPN, Canal Digitaal en T-Mobile dienen een aanvullend Ziggo Sport Totaal-abonnement te kopen om naar dit sportcontent te kijken. Ziggo Sport is belangrijk voor Ziggo-eigenaar VodafoneZiggo omdat een deel van de 3,9 miljoen klanten van het kabelbedrijf juist voor het gratis Ziggo Sport abonnee van het kabelbedrijf zijn gebleven of zijn geworden. Verschraling van de content op Ziggo Sport kan dus tot klantverlies bij Ziggo leiden.