‘Ziggo Sport scoort met Formule 1 maar diversiteit, loyaliteit en beleving belangrijker’
Het is november 2015 als Ziggo Sport het eerste levenslicht ziet. Ziggo Sport is op dat moment de nieuwe naam van betaalzender Sport1. De betaalzender gaat met zes kanalen verder onder de naam Ziggo Sport Totaal. Het abonnement is verkrijgbaar bij vrijwel alle aanbieders waaronder KPN, Canal Digitaal en T-Mobile. Nieuw is het kanaal Ziggo Sport. Dit kanaal is exclusief bij Ziggo beschikbaar. Het levert klanten van het kabelbedrijf Ziggo zonder extra te betalen live topsport. Van het zeer goed bekeken Formule 1 met Max Verstappen tot en met het veel minder bekeken WK Rugby. Ziggo Sport-directeur Will Moerer blikt terug op vier intense jaren vol met successen: "Een kwestie van lef, timing en een dosis geluk."
Formule 1 met Max Verstappen
Het succes van Ziggo Sport loopt eigenlijk samen met de opkomst van Max Verstappen in de Formule 1. Max bezorgt Ziggo Sport ongekend hoge kijkcijfers. Het sportkanaal is in de helft van de Nederlandse woningen te bekijken maar Formule 1 met Max Verstappen zorgt ervoor dat Ziggo Sport vaak in de top 10 van best bekeken programma’s staat genoteerd. Soms loopt het aantal kijkers op naar boven 1,5 miljoen. Maar ondanks dat Formule 1 een kijkcijferhit is, vindt Will Moerer ook andere aspecten bij de sportzender belangrijk. "We hebben een ontzettend breed aanbod. Voetbal, rugby, basketbal, tennis; we brengen ruim vijftien verschillende sporten op de buis – meer dan welke sportzender in Nederland dan ook. Waaronder sporten die tot dan toe niet of nauwelijks aandacht op tv kregen, zoals handbal, hockey en volleybal. Elke sportliefhebber komt dus aan zijn trekken op onze zender."
Beleving en loyaliteit
De komst van Tour de France of Eredivisie voetbal hoeft niet snel verwacht te worden. Dit los van uitzendrechten die nog voor langere tijd in handen van andere zenders zijn. Bij het toevoegen van nieuwe sportcompetities aan het aanbod van Ziggo Sport wordt namelijk niet primair naar kijkcijfers gekeken. "In dat geval zouden we het alleen bij Formule 1 houden. Met ons diverse aanbod willen we juist zo veel mogelijk sportliefhebbers aan Ziggo Sport binden – en daarmee aan Ziggo. Want de loyaliteit van Ziggo-abonnees verhogen, dat is ten slotte waarvoor we de zender gestart zijn. Op termijn hoop ik onder andere de MotoGP, darten en tennis aan ons aanbod toe te voegen, en zo weer nieuwe fans te bedienen. Tennis wordt overdag gespeeld, dat is een extra voordeel. We worstelen namelijk weleens met drukte in onze avondprogrammering, terwijl er overdag soms nog wat ruimte is", is de onderbouwing van Moerer.
Nieuwe commercial Ziggo Sport
Om de beleving van sport naar de sportliefhebber over te brengen, is sinds vandaag een nieuwe tv-commercial van Ziggo Sport op diverse zenders en op online kanalen te bekijken. De Nederlandse sporters Max Verstappen en Ruud Gullit spelen hierin een hoofdrol.
De tv-commercial en het volledige interview met Will Moerer zijn op de internetsite van VodafoneZiggo te vinden.