Ziggo Sport wil exclusiviteit UEFA-voetbal in toekomst behouden

Als opvolger van Sport1 is Ziggo Sport sinds november 2015 als sportzender in Nederland beschikbaar. Het ontstond nadat Liberty Global als eigenaar van kabelbedrijf UPC en sportzender Sport 1 het toen zelfstandig opererende kabelbedrijf Ziggo kocht. Mede omdat de merknaam UPC een slecht imago had, werd besloten het fusiebedrijf onder de naam Ziggo verder te laten gaan.
Gratis
Om de inmiddels licht aangewakkerde concurrentie van KPN werd Sport1 tot Ziggo Sport gerebrand. Het betaalaanbod van Sport1 werd vanaf dat moment niet alleen bij Ziggo verkocht, maar ook bij andere providers als KPN, Odido en Delta als premium betaalzender Ziggo Sport Totaal. Ziggo-klanten ontvingen de belangrijkste sportcontent zonder extra kosten op kanaal 14 via het digitale basiskanaal Ziggo Sport. Deze situatie is tot vandaag hetzelfde.
Uitzendrechten
Ziggo heeft Ziggo Sport – dat binnen VodafoneZiggo een zelfstandig onderdeel is – nu hard nodig. Het kabelbedrijf verliest maandelijks zo'n 10.000 klanten, maar Marcel Beerthuizen – de directeur van Ziggo Sport – liet in een podcast van nieuwszender BNR weten dat de komende kwartaalcijfers van VodafoneZiggo wellicht verbetering laten zien. In dezelfde podcast maakt Beerthuizen ook de ambitie van Ziggo Sport bekend om de exclusieve uitzendrechten van de UEFA-competities Champions League, Europa League en Conference League na 2027 te behouden.
Verdeling
De vraag is of dit gaat lukken. UEFA heeft de jarenlange samenwerking met het Duitse marketingbureau TEAM Sports verbroken. De nieuwe partner voor de verkoop van uitzendrechten is het Amerikaanse Relevent Sports. Dit bedrijf wil de beschikbare uitzendrechten en meer pakketten gaan verkopen. Eén van die pakketten is een mondiaal uitzendrecht van een Champions League-wedstrijd op dinsdagavond. Netflix heeft volgens marktkenners interesse in en wil er enkele miljarden euro's – gesproken wordt over een bedrag van 5 miljard dollar – voor betalen. Als Netflix echt met een dergelijk rechtenpakket aan de haal gaat, kan Ziggo Sport de uitzendrechten dus niet meer volledig exclusief kopen. Dit natuurlijk los van dat de sportzender in de biedingsstrijd het hoogste bod voor de resterende rechten uitbrengt.
Moeilijk
Overigens verwacht Ziggo Sport directeur Beerthuizen dat het onzeker is dat Netflix of een andere streamingdienst het mondiale rechtenpakket van de Champions League zou willen kopen. Naast de forse prijs van dit rechtenpakket hangt er ook een fiks prijskaartje aan de productiekosten. Zo moet bijvoorbeeld het commentaar in tientallen talen verzorgd moeten worden. Eerder werd al bekend dat Relevent Sports overweegt de uitzendrechten van de UEFA voetbalcompetities voor clubteams niet voor de nu gebruikelijke periode van drie maar voor zes jaar te willen verkopen.









