Ziggo stelt klanten gerust: absoluut geen Eredivisiebelasting

VodafoneZiggo en Eredivisie Media & Marketing (EMM) bereikten enkele dagen geleden een akkoord over de blijvende doorgifte van de kanalen van FOX Sports. Dit betekent dat Ziggo-klanten ook de komende jaren naar live Eredivisiewedstrijden kunnen kijken. Over de financiële condities en voorwaarden de FOX Sports-kanalen bij Ziggo in het aanbod blijven, willen beide partijen geen inhoudelijke uitspraken doen. Zeggen ze.
Winnaar of alleen verliezers?
Want officieel en onofficieel wordt van beide kanten gelekt. Doel is om de eigen achterban en andere partijen in de markt te doen laten geloven dat danwel VodafoneZiggo danwel EMM het minste water bij de wijn heeft gedaan. De inzet is wie heeft het onderhandelingsspel het beste gespeeld heeft. De grote winnaars zijn met zekerheid de meer dan 350.000 Ziggo-klanten die gedurende de Eredivisie een aanvullend premiumabonnement voor FOX Sports kopen.
FOX Sports
Gisteren liet EMM-woordvoerder Maarten van Rooijen het volgende desgevraagd aan Totaal TV weten: "De overeenkomst tussen EMM en VodafoneZiggo is gebaseerd op hetzelfde onderliggend mechanisme van een vaste vergoeding, op basis waarvan we al meer dan vier jaar samenwerken met alle andere partijen in de markt. Over de financiële details daarvan mogen we geen mededelingen doen." Een antwoord dat doet vermoeden dat er van een vorm van een vaste afdracht voor iedere abonnee sprake is. En dus mogelijk Eredivisiebelasting voor de negentig procent van het klantenbestand van Ziggo dat geen FOX Sports wenst te kijken. Dit werd vandaag versterkt door berichtgeving in NRC waarin ‘ingewijden’ en EMM-directeur Frank Rutten aan het woord kwamen. Hierin werd weer de vaste afdracht per abonnee naar voren gebracht. Ook werd gemeld dat VodafoneZiggo tientallen miljoenen euro’s meer gaat betalen voor de doorgifte van FOX Sports. Dit hint ook weer op Eredivisiebelasting omdat de marge die VodafoneZiggo tot 31 juli heeft op de verkoop van FOX Sports-abonnementen jaarlijks geen tientallen miljoenen bedraagt. Een prijsverhoging van alleen FOX Sports-abonnementen maakte Ziggo evenmin bekend. Om het geheel compleet te maken, werd ook gesteld dat het aantal FOX Sports-abonnementen dat Ziggo verkoopt geen invloed heeft op het bedrag dat EMM jaarlijks van VodafoneZiggo incasseert. Dit wijst dus inderdaad op een vaste afdracht. Een dag eerder onthulde De Telegraaf juist dat VodafoneZiggo tientallen miljoenen minder voor de doorgifte betaalt dan het eerder door EMM geëiste bedraag dat rond de 100 miljoen euro exclusief BTW (rond 120 miljoen euro inclusief BTW) zou liggen.
VodafoneZiggo
VodafoneZiggo herkent zich niet in het in het NRC-artikel en door de EMM-woordvoerder geschetste beeld. Dit blijkt uit vragen die Totaal TV aan het mediabedrijf stelde. "Met FOX Sports hebben wij de afspraak dat we geen uitspraken doen over de overeenkomst en dat doen wij dus ook niet. Wel kunnen wij nogmaals benadrukken dat wij zeer tevreden zijn met de uitkomst", zo laat woordvoerster Farisa El Moussaoui weten.
Eredivisiebelasting
Wel herbevestigt de woordvoerster van VodafoneZiggo dat van Eredivisiebelasting bij Ziggo geen sprake is. "Alleen klanten die daadwerkelijk naar FOX Sports kijken, zullen ook betalen voor FOX Sports. Klanten die geen FOX Sports in hun pakket hebben, zullen hier ook niet voor betalen."
Ruimte voor speculatie
Deze toezegging van VodafoneZiggo betekent overigens niet dat VodafoneZiggo een overeenkomst heeft ondertekend waarin geen vast bedrag per abonnee is afgesproken. Het kan zijn dat dit wel het geval is, maar dat de hoogte van dit bedrag dermate laag is dat VodafoneZiggo dit met de inkomsten van het verwachte aantal verkochte FOX Sports-abonnementen kan dekken. Mochten de inkomsten uit abonnementverkoop lager zijn dan de afdracht aan EMM dan kan VodafoneZiggo kiezen om het verlies van het bedrijfsresultaat af te boeken of de FOX Sports-abonnementen in prijs te verhogen. In dat geval is geen sprake van Eredivisiebelasting omdat niet alle abonnees met een prijsverhoging omwille van alleen FOX Sports worden geconfronteerd. Duidelijk is wel dat het ontbreken van openheid over deze overeenkomst door VodafoneZiggo en EMM de ruimte voor speculatie onder abonnees en in de Nederlandse tv-markt alleen maar groter maakt.