Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo stopt binnen afzienbare termijn met analoge FM-kabelradio

    Het luisteren naar radiozenders in analoge FM-norm via het kabelnetwerk van Ziggo is binnen afzienbare termijn verleden tijd. Dit heeft het kabelbedrijf nu voor het eerst zelf gecommuniceerd.
    Jarco Kriek
    1 januari 2019
    comments 14
    Ziggo stopt binnen afzienbare termijn met analoge FM-kabelradio
    Foto ANP

    Totaal TV meldde in november al dat analoge FM-kabelradio bij Ziggo voor sneller en stabieler internet via de DOCSIS 3.1 norm gaat wijken. Aanleiding hiervoor is de zogenaamde roadmap voor indeling van de infrastructuur dat door Liberty Global op het Cable Next Gen Europe-evenement in London werd gepresenteerd. Liberty Global is voor de helft eigenaar van VodafoneZiggo, het bedrijf waaronder Ziggo valt. Ook bronnen rond het kabelbedrijf noemen het niet onrealistisch dat analoge FM-kabelradio over een jaar - in 2020 dus - wordt uitgefaseerd.

     

    Bandbreedte

    Analoge FM-kabelradio neemt op het netwerk van Ziggo 20MHz bandbreedte in beslag. Het frequentiespectrum van analoge FM-kabelradio is binnen de DOCSIS 3.1 structuur uitermate geschikt voor de uploadstreams van internet. Voor optimaal gebruik van DOCSIS 3.1 is een grotere afstand tussen up- en downstream van belang. De lagere frequentie van analoge FM-kabelradio is om dit te realiseren het meest geschikt.

     

    Sneller en stabieler internet

    Met DOCSIS 3.1 kan VodafoneZiggo het onlangs voor 2020 aangekondigde ‘netwerk van de toekomst’ in het gehele verzorgingsgebied uitrollen. Dit vernieuwde netwerk van Ziggo wordt in 2020 als eerste in Utrecht in gebruik genomen. Daarna volgt in een gefaseerd traject het overige deel van het verzorgingsgebied. Met het ‘netwerk van de toekomst’ kan Ziggo niet alleen sneller internet – in eerste instantie met een maximale snelheid van 1000Mbps (1Gbps) – aanbieden, internet wordt door het nieuwe netwerk ook stabieler. Dit is belangrijk omdat het dataverbruik bij internetaanbieders zoals Ziggo, KPN en T-Mobile blijft stijgen. Dit komt onder meer door toenemend gebruik van online streamingdiensten als Netflix, Videoland en NLziet.


    Einde FM-kabelradio

    Een exacte datum van begin van uitfasering van analoge FM-kabelradio noemt VodafoneZiggo nog niet. Maar in het op 31 december gepubliceerde referentie-aanbod Wholesale Fixed Access – dat onderdeel is van de procedure voor het openbreken van het kabelnetwerk van Ziggo – stelt VodafoneZiggo wel dat het einde van analoge FM-kabelradio binnen afzienbare termijn in zicht is. Ziggo is sinds april al bezig met het gefaseerd uitzetten van analoge tv.

    ZiggoVodafoneZiggoradioFMkabelradiobandbreedteanaloogdigitaaltvtelevisieDOCSIS 3.1internetinternetsnelheidGigabitnetwerk van de toekomstLiberty Global

    Reacties

  1. TV-TIP Run Hide Fight

    Run Hide Fight
    RTL 7 om 20:25 uur
    De zeventienjarige Zoe (Isabel May) heeft het moeilijk met de dood van haar moeder. Ze heeft een slechte relatie met haar vader (Thomas Jane) die ex-militair is. Hij heeft haar wel overlevingsvaardigheden geleerd. Die heeft ze hard nodig als vier gewapende scholieren een bloedbad aanrichten in haar school en dat livestreamen. Ze vecht terug.

    TV-TIP Mr. Frank Visser doet uitspraak

    Mr. Frank Visser doet uitspraak
    SBS 6 om 20:30 uur
    Yolanda uit Capelle aan den IJssel is wat je noemt een echte ketting­roker. Ze rookt zelfs zo veel, dat haar hoogbejaarde buurvrouw Corry door de rookwalmen niet meer buiten kan zitten. Jolanda vindt het geklaag van haar buurvrouw maar gezanik; op haar eigen balkon mag ze zoveel roken als ze wil. En als Corry er echt zoveel last van heeft, gaat ze maar een blokje om. Omdat de dames elkaar inmiddels niet meer kunnen luchten of zien, worden Viktor en inval-rechter Bart Beuvink opgetrommeld.

    Interview

    • *

      Maarten Remmers

      Keuringsdienst van Waarde

      Verslaggever en researcher Maarten Remmers zoekt in Keuringsdienst van Waarde naar de verhalen achter producten.
      Reacties0 reactie(s)