Ziggo tergt klanten met onverwachte wijziging abonnementsbedrag en incassodatum

Op het online forum van Ziggo zijn meerdere berichten te vinden waarin een groep klanten klaagt over de ontvangen maandfactuur, die plots hoger is dan verwacht. Een deel van de klachten is te herleiden naar de door Ziggo aangekondigde prijsverhoging die op 1 juli ingaat. Ziggo factureert namelijk het abonnement vooraf. Hierdoor betalen klanten in juni al het hogere maandbedrag dat ontstaat na de inflatiecorrectie op 1 juli. Maar er zijn ook klanten die stellen meer te gaan betalen dan de volledige prijsinflatiecorrectie.
Afschrijven
Daarnaast zijn er berichten van klanten die aangeven dat de incassodatum door Ziggo zonder aankondiging meer dan een week is vervroegd. Hierdoor wordt in enkele gevallen het geld van de bankrekening afgeschreven voordat het loon of de uitkering is ontvangen. Enkele Ziggo-klanten stellen hierdoor in financieel ongemak te komen en dreigen het automatisch geïncasseerde bedrag te laten terugstorten en daarna op de voor hen juiste datum weer over te maken. Dit kan leiden tot administratieve problemen bij de provider.
Inventarisatie
Ondanks verzoeken van diverse klagers reageert Ziggo via servicemedewerkers (moderatoren) niet inhoudelijk op de klachten van individuele klanten. Wel is er een algemene melding te lezen. “In dit topic zijn meerdere meldingen gedaan. Momenteel verzamelen we deze voorbeelden om meer duidelijkheid te krijgen. Help ons en geef jouw voorbeeld door”, zo is op het community forum te lezen. Een melding die de suggestie wekt dat Ziggo zelf niet weet waarom wijzigingen bij een groep klanten zijn doorgevoerd.