Ziggo test in 2024 sneller en stabieler internet
DOCSIS 4 maakt voor Ziggo de weg vrij naar sneller internet. Ook wordt het internet voor gebruikers nog stabieler. Scheidend VodafoneZiggo-CEO Jeroen Hoencamp liet eerder al in het kerstinterview met Telecompaper weten dat de internetsnelheid bij Ziggo stapsgewijs opgevoerd kan worden naar 5 Gb/s. Het gaat hierbij dan alleen om downloadsnelheid. De uploadsnelheid blijft bij Ziggo achter. Op dit moment is de uploadsnelheid tien procent van de downloadsnelheid. Als dit zo blijft kan bij een downloadsnelheid van 5 Gb/s een uploadsnelheid van 500 Mb/s worden geboden.
Vertraging
Voor Ziggo is DOCSIS 4 een antwoord tegen de opkomst van glasvezel in Nederland. KPN (NetwerkNL en Glaspoort), Delta Fiber en Open Dutch Fiber bedienen op dit moment gezamenlijk al 90 procent van de adressen. De komende jaren gaan deze bedrijven meer netwerken uitrollen. Hierdoor komt rond 2026 het punt dat in vrijwel alle woningen en bedrijfspanden een glasvezelaansluiting aanwezig is. In meer dan een miljoen meterkasten komen zelfs twee toegangspunten tot afzonderlijk van elkaar functionerende glasvezelnetwerken. Dit naast toegang tot het Ziggo HFC-netwerk dat op meer dan 7,2 miljoen adressen aanwezig is. Het testen van DOCSIS 4 bij Ziggo heeft wel vertraging opgelopen. In eerste instantie wilde VodafoneZiggo al in 2023 met grotere veldtesten beginnen. Dit is tot 2024 uitgesteld. Hierdoor is de marktintroductie voor klanten uitgesteld tot minimaal 2025.
Noodzaak
Dit uitstel is niet problematisch voor Ziggo. De nu door Ziggo geleverde internetsnelheden zijn voldoende om aan de klantbehoefte te voldoen. Alleen de uploadsnelheid is – vooral bij goedkopere abonnementen – aan de krappe kant. Desalniettemin verliest Ziggo maandelijks duizenden klanten aan glasvezelproviders als KPN, Odido en Delta. Het negatieve imago van kabel ten opzichte van glasvezel en de prijsstelling van abonnementen speelt hierbij een rol. Ziggo heeft te maken met prijsdruk omdat glasvezelproviders stunten met abonnementsprijzen voor nieuwe klanten om de bezettingsgraad van glasvezel te stimuleren.