Ziggo trekt aan een elastiek dat dreigt te knappen: klantverlies loopt op tot meer dan 150.000

De malaise bij Ziggo wordt op dit moment goed gemaskeerd door een prijsverhoging van de abonnementen. Hierdoor kan eigenaar VodafoneZiggo spreken van een ‘robuust kwartaal’ met stijgende omzet op jaarbasis gemeten. Achter deze mooie woorden schuilt echter een minder rooskleurige toekomst voor het kabelbedrijf. Ziggo is bezig om met deze prijsverhogingen nog verder de band met de abonnee te verliezen. En zichzelf dus uit de markt te prijzen. Ziggo vraagt voor het leveren van de diensten tv en internet premium prijzen, terwijl het netwerk waarmee deze diensten wordt geleverd allerminst premium is. Technisch is het ‘glasvezel-kabel’ netwerk een soort van surrogaat-glasvezel, en ingehaald door de echte glasvezel van KPN (NetwerkNL en Glaspoort), Delta Fiber en Open Dutch Fiber. Daarnaast lijkt Ziggo in toenemende mate last te hebben van een imagoprobleem.
Pijnlijke cijfers
Kijkend naar de harde cijfers zien we dat Ziggo in een jaar tijd maar liefst 152.600 klanten heeft verloren. Met de huidige ARPU (gemiddeld bestedingspatroon per klant) komt dit overeen met een omzetverlies van meer dan 100 miljoen euro per jaar. Omdat in de jaren hiervoor ook honderdduizenden Nederlanders Ziggo de rug hebben toegekeerd, is het omzetverlies gemeten over een langere periode – gemeten op jaarbasis – een veelvoud hiervan.
Toekomst
Dat Ziggo ook in het tweede kwartaal klantverlies zou rapporteren was te verwachten na de onlangs door KPN gepubliceerde kwartaalcijfers. Het verleden leert namelijk dat beide bedrijven op klantenaantallen communicerende vaten zijn. Maar dat het klantverlies van Ziggo in het afgelopen kwartaal zo hoog was, komt toch enigszins als een verrassing. Ziggo verloor maar liefst 32.000 klanten. Ongeveer 11.000 per maand. Meer dan het maandgemiddelde van de voorgaande twaalf maanden. Dit duidt erop dat het kabelbedrijf niet bezig is om uit het dal te klimmen, maar juist verder wegzakt. De omzet kon redelijk op peil worden gehouden door een 5 procent hogere ARPU door prijsstijging van abonnementen.
Internet
Van de 32.000 klanten die Ziggo de rug toekeerden, hadden er 23.000 naast een tv- ook een internetabonnement. Hierdoor daalde het aantal internetabonnementen tot 3,16 miljoen. Het aantal tv-abonnementen ligt met 3,46 miljoen hoger. Het totale aantal actieve Ziggo-aansluitingen bedraagt op dit moment 3,49 miljoen. Met een totaal aantal van 7,55 miljoen aansluitingen daalde hierdoor de dekkingsgraad naar 46,2 procent. Dit komt overeen met een procent per jaar gemeten over de afgelopen tien jaar.