Ziggo verbetert eigen kabelnetwerk voor uitbreiding HD-aanbod

Investeringen in en verbetering van het eigen kabelnetwerk werden door Ziggo als één van de oorzaken van de komende prijsverhoging op 1 juli benoemd. De werkzaamheden worden gefaseerd in diverse regio’s uitgevoerd. Klanten krijgen in de meeste gevallen twee weken van tevoren een e-mail van Ziggo waarin de werkzaamheden aangekondigd worden. Omdat deze in de nachtelijke uren plaatsvinden en van korte duur zijn, hebben Ziggo-abonnees weinig tot geen last van de werkzaamheden.
Meer zenders
In de e-mail stelt Ziggo dat verbetering van het netwerk nodig is om bijvoorbeeld meer tv-zenders in een hogere beeldkwaliteit te kunnen aanbieden. Het kabelbedrijf is op 1 maart begonnen met een traject waarbij het tv-zenders uit premium- en aanvullende zenderpakketten naar HD-kwaliteit opwaardeert. Na de overgang naar HD wordt de SD-variant van de betreffende zender na korte tijd uitgefaseerd.
Opnames opnieuw inplannen
Om de bandbreedte op het netwerk zo efficiënt mogelijk te gebruiken, kan Ziggo in bepaalde regio’s wijzingen in de uitzendfrequentie van zenders doorvoeren. De door Ziggo geleverde mediabox alsmede de televisies die door Ziggo gecertificeerd zijn, nemen deze wijzigingen automatisch over. Het kabelbedrijf raadt klanten wel aan om geplande opnames, ook de automatische opnames van series, opnieuw in te plannen. Verder wordt aangeraden te controleren of de oude favorietenlijst nog goed werkt.