Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo verder in het nauw: ‘a happy wife is a happy life, neem glasvezel’

    VodafoneZiggo moet de afgelopen dagen met gefronste wenkbrauwen de landelijke media gevolgd hebben. Bedrijfsonderdeel Ziggo werd veel besproken.
    Jarco Kriek
    25 oktober 2025
    comments 12
    Ziggo verder in het nauw: ‘a happy wife is a happy life, neem glasvezel’
    Foto Getty Images

    Er werd meer dan een keer het vergrootglas gelegd op de toerenhoge schuldenlast van VodafoneZiggo. De schuld bedraagt maar liefst 12 miljard euro. Bij verkoop van het bedrijf is de waarde op dit moment waarschijnlijk minder dan de schuldenlast. Een schuld die gedeeltelijk is ontstaan bij de vorming van het bedrijf. Hierbij welden de mobiele provider Vodafone Nederland en de vaste provider Ziggo samengevoegd tot VodafoneZiggo. De beide aandeelhouders haalden direct 3,5 miljard euro uit het bedrijf.

     

    Verkeerde keuze

    Daarna volgden meerdere beslissingen die VodafoneZiggo in de huidige financieel moeilijke positie hebben gebracht. De grootste misstap is dat de aandeelhouders niet hebben geïnvesteerd in glasvezel. Hierdoor is de technische voorsprong die Ziggo had ten opzichte van het kopernetwerk van KPN verdwenen als sneeuw voor de zon. Waar de aandeelhouders van VodafoneZiggo ervoor kozen om door minder te investeren ieder jaar meer geld als dividenduitkering en gebruik van diensten en merknamen uit het bedrijf te halen, sloeg KPN de andere weg in. Het telecombedrijf investeerde juist wel in de aanlag van glasvezel tot in de woning. Dat glasvezel de techniek voor het leveren van vaste diensten van de toekomst is, blijkt uit de investeringsdrift van grote investeerders die belangen namen in bedrijven als Delta Fiber en Open Dutch Fiber die eigen glasvezelnetwerken naast KPN exploiteren. KPN kreeg op zijn beurt hulp van pensioenfonds ABP bij de verder uitrol van glasvezel. KPN en ABP tuigden de joint venture Glaspoort op.

     

    Vandaag Inside

    Een onverwachte aanval op het beleid vond vrijdagavond plaats in talkshow Vandaag Inside. Zo’n miljoen kijkers kregen van sportmarketeer Chris Woerts te horen dat VodafoneZiggo niet alleen bij het niet kiezen voor glasvezel een verkeerde keuze had gemaakt. Ook op het gebied van sportrechten zijn de keuzes niet goed uitgevallen, is het oordeel van Woerts. De sportmarketeer stak vervolgens KPN een veer in de kont door niet alleen te stellen dat dit telecombedrijf financieel gezond is maar - pijnlijker voor VodafoneZiggo - dat glasvezel veel beter is. Met de uitspraak ‘a happy wife is a happy life, neem glasvezel’ is de druk op het slecht presterende Ziggo nog verder opgevoerd.

     

    Miskleun

    Zijn de uitspraken van Chris Woerts in Vandaag Inside feitelijk te onderbouwen? Grotendeels wel. VodafoneZiggo heeft door de houding van de aandeelhouders de boot met glasvezel volledig gemist. En dit is de echt de eigen schuld. Het stond als marktleider op pole position in het netwerk te verglazen maar maakte een valse start. Hierdoor is het nu de laatste in de glasvezelrace. De inhaalslag is wel te maken, maar kost veel geld. Veel meer dan wanneer de keuze tot verglazen jaren eerder werd gemaakt. Maar nog belangrijker: met de huidige financiële positie van VodafoneZiggo is er helemaal geen geld om te denken aan een toekomst met glasvezel tot in de woning. Tenzij de aandeelhouders financieel fors bijspringen, wat haaks staat op de traditionele strategie.

     

    Voetbal

    Ook met de mislukte strategie met contentrechten heeft Woerts niets verkeerd gezegd. Na het verdwijnen van Formule 1 van de kanalen van Ziggo Sport werd voor de hoofdprijs het exclusieve uitzendrecht van alle UEFA voetbalcompetities voor clubteams gekocht. Ook hierbij werden weer enkele denkfouten gemaakt. Zo moeten alle wedstrijden van Nederlandse voetbalclubs op een ‘open net’ te zien zijn. Toezichthouder ACM stemde er mee in dat dit via de online dienst Ziggo GO mocht gebeuren, maar floot VodafoneZiggo terug bij de verplichte gratis registratie voor Ziggo Sport Free. Hierdoor werd een deel van het terugverdienmodel van de gekochte uitzendrechten weggenomen. Dit te meer omdat VodafoneZiggo met de aankoop van deze dure uitzendrechten de leegloop van klanten bij Ziggo niet heeft kunnen stoppen. Ieder maand verliest het kabelbedrijf nog minimaal 10.000 klanten.

    Reacties