Ziggo verkoopt minder internet door concurrentie glasvezel

Het is een bittere pil voor moederbedrijf VodafoneZiggo, dat minder diensten aan klanten verkoopt. Dit zorgt overigens niet voor omzetdaling. In het derde kwartaal werden namelijk hogere abonnementsprijzen aan klanten doorberekend vanwege een prijsverhoging van gemiddeld twee euro per maand die op 1 juli werd doorgevoerd. Maar waar in de voorgaande kwartalen het aantal verkochte internetabonnementen steeg, verloor Ziggo in de afgelopen maanden zevenduizend internetklanten. Omdat bij Ziggo het instapabonnement DKTV standaard bij internet wordt geleverd, daalde ook het aantal verkochte tv-abonnementen en direct ook het aantal abonnees van het kabelbedrijf. Deze daling kwam uiteindelijk op twaalfduizend uit.
Oorzaak: glasvezel
VodafoneZiggo stelt dat de sterke concurrentie van glasvezel de oorzaak is van het dalend aantal abonnees. In steeds meer gemeenten binnen het verzorgingsgebied van Ziggo zijn glasvezelnetwerken actief. Ziggo schermt met de uitrol van het eigen gigabit internet waarbij een gelijke internetsnelheid als glasvezel geleverd kan worden. Het gaat hierbij echter om een gelijke downloadsnelheid. De uploadsnelheid blijft met 50Mbps ver achter bij glasvezel. Ziggo heeft nog wel mogelijkheden om de uploadsnelheid meer richting glasvezel op te waarderen. Hiervoor dient het wel analoge FM-kabelradio uit te zetten. De verwachting is dat dat pas in het tweede deel van 2021 gebeurt.
Concurrentie op prijs
Daarnaast zorgt de komst van glasvezel niet alleen voor concurrentie op kwaliteitsniveau. Op glasvezelnetwerken van bijvoorbeeld KPN NetwerkNL, T-Mobile en E-Fiber zijn diverse zogenaamde budgetaanbieders actief die tegen veel goedkopere prijzen dan Ziggo diensten als tv en internet aan klanten leveren.