Ziggo verkoopt ondanks licht klantverlies meer abonnementen

VodafoneZiggo presenteerde vandaag de financiële resultaten over de eerste drie maanden van dit jaar. Hierin werd duidelijk dat het aantal klanten bij het bedrijfsonderdeel Ziggo slechts licht gedaald is. Ziggo noteerde in de eerste drie maanden van dit jaar een verlies van 4600 klanten. Dit is veel minder dan in voorgaande kwartalen toen in enkele gevallen per kwartaal zelfs een klantverlies van 50.000 door het kabelbedrijf gerapporteerd werd.
Analoge tv-klanten
Uit nadere bestudering van de kwartaalcijfers blijkt dat vooral zogenaamde ‘one play’ klanten Ziggo de rug hebben toegekeerd. Deze klanten namen alleen het basis tv-abonnement af zonder andere diensten. Het lijkt te gaan om een groep klanten die bij het kabelbedrijf alleen analoog naar tv-zenders keken. De 3,9 miljoen klanten die Ziggo heeft, nemen daarentegen wel meer abonnementen bij het kabelbedrijf af. Het zogenaamde aantal RGU’s – zoals dit in financiële overzichten wordt genoemd – steeg in de afgelopen drie maanden. Ziggo-klanten nemen gemiddeld 2,48 abonnementen af. Ze besteden hierdoor gemiddeld 47 euro per maand bij Ziggo. De stijging van het aantal verkochte abonnementen wordt onder meer door 10.000 meer verkochte internetabonnementen veroorzaakt. Mede hierdoor steeg het aantal adressen waar zowel triple play bij Ziggo als mobiele diensten bij Vodafone afgenomen wordt door naar 920.000. In deze huishoudens worden 1,3 miljoen simkaarten van Vodafone gebruikt.
Concurrentie
Ondanks dat Ziggo meer abonnementen verkocht, daalde de omzet van dit bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo met een procent. Dit heeft onder meer met concurrentie op de Nederlandse markt van vaste diensten te maken. Ook investeringen in content spelen hierbij een rol. Zo biedt Ziggo klanten in de vorm van HBO en Ziggo Sport exclusieve content aan. Ziggo Sport wordt zelfs aan alle klanten aangeboden in het basis tv-abonnement.