Ziggo verliest klanten aan KPN, Odido en Delta: heeft kabelbedrijf gegokt en verloren?

VodafoneZiggo lijkt aan het kortste eind te gaan trekken in de huidige strijd om klanten die zich op het segment van vaste markt diensten zich aan het afspelen is. Het bedrijf heeft bij bedrijfsonderdeel Ziggo gekozen om vast te houden aan het HFC-netwerk met DOCSIS techniek. Dit terwijl alle andere concurrenten diensten via glasvezel leveren of in de toekomst gaan leveren op adressen waar op dit moment DSL (koperdraad) nog actief is.
Prijs
Het is niet dat het HFC-netwerk van Ziggo onvoldoende internetsnelheid kan leveren om aan de wensen van het overgrote deel van de klanten te kunnen voldoen. Hoewel de uploadsnelheid op dit moment ver achterblijft bij die van glasvezel is dit niet het struikelpunt voor een deel van de abonnees. Ondanks dat het geleverde internet vergeleken met glasvezel niet premium te noemen is, berekent Ziggo voor de geleverde dienst toch een premiumprijs. Zeker voor bestaande klanten. Om de leegloop enigszins te compenseren stunt het kabelbedrijf met soms heel hoge welkomstbonussen voor nieuwe klanten. Bonussen die bestaande klanten – die toch al relatief hoge maandprijzen betalen – voor het grootste deel financieren.
Concurrentie doet het beter
Uit onderzoek van de financiële cijfers over het tweede kwartaal blijkt dat Ziggo als enige van de vier grote internetaanbieders klanten verliest. Door het weglopen van klanten – ruim 35.000 consumenten – bij Ziggo ziet zelfs KPN voor het eerst sinds 2017 het aantal internetklanten weer stijgen. De stijgende lijn in klantenaantal bij Odido (voorheen T-Mobile) en Delta Fiber (Delta en Caiway) laat onverminderd de weg naar boven zien.
Belangrijk
Voor Ziggo wordt het nu lopende derde kwartaal een belangrijk ijkpunt. Het kabelbedrijf verhoogde bij de jaarlijkse prijsverhoging het abonnement fors met tot wel maximaal €7,75 per maand. Ziggo maakte deze prijsverhoging eerder dan gebruikelijk bekend. Bij het kabelbedrijf wordt gehoopt dat de meeste (voormalig) klanten die het abonnement vanwege de prijsverhoging wilde opzeggen dit voor 1 juli hebben gedaan. En dus dat de weglopende klanten al zijn meegerekend bij het hoge klantverlies van het tweede kwartaal. Mocht echter in het derde kwartaal wederom veel klantverlies worden geleden, dan zullen de alarmklokken binnen het VodafoneZiggo hoofdkantoor in Utrecht nog harder gaan luiden.