Ziggo verliest klanten maar verkoopt meer internet

Ziggo verloor in het derde kwartaal 8.900 klanten. Omdat bij alle klanten ongecodeerde digitale tv onderdeel van het DKTV-abonnement is, betekent dit tevens dat Ziggo een gelijk aantal tv-klanten verliest. Dit komt mogelijk door het uitschakeltraject van analoge tv waarmee het kabelbedrijf in april mee is begonnen. Inmiddels kunnen klanten in de regio’s Rotterdam Rijnmond, Zuid-Holland-Zuid, Capelle aan den IJssel en de provincie Flevoland niet meer analoog naar tv-zenders kijken. De daling van het aantal klanten wordt veroorzaakt door een groter aantal klanten dat bij Ziggo afhaakt en analoog keek tegenover de stijging van verkoop van digitale tv-abonnementsvormen. Het aantal analoge kijkers daalde met 15.300 terwijl het aantal digitale kijkers met slechts 6.800 steeg. Het totaal aantal klanten bij Ziggo kwam hierdoor op 30 september op 3,919 miljoen uit.
Internet blijft in lift
Ziggo blijft het onverminderd goed bij de verkoop van internetabonnementen doen. Waar de belangrijkste concurrent KPN in de voorbijgaande twee kwartalen een verlies van het aantal verkochte internetabonnementen rapporteerde, blijft de verkoop bij Ziggo stijgen. Ziggo verkocht in het derde kwartaal 3,312 miljoen internetabonnementen. Dit is een stijging van 13.000. VodafoneZiggo blijft ook investeren in het kabelnetwerk van Ziggo. Het bedrijf kondigt de komst van het next-generation network dat op DOCSIS 3.1 gebaseerd is wederom voor het gehele verzorgingsgebied in 2020 in de toelichting op de kwartaalcijfers aan. DOCSIS 3.1 zorgt er niet alleen voor dat Ziggo internetsnelheden tot 1000Mbps (1Gbps) kan aanbieden. Ook wordt het netwerk door toename van internetcapaciteit stabiel waardoor minder storingen ontstaan.