Ziggo verliest vooral klanten aan nieuwe aanbieders

Het gat beter met Ziggo. In het laatste kwartaal van 2017 verloor het kabelbedrijf bijna geen abonnees meer. Over het hele jaar 2017 bedroeg het klantverlies nog wel 59.500. Maar dat was al beter dan de jaren ervoor. Toen verloor Ziggo in de jaren 2016 en 2015 respectievelijk 112.900 en 200.900 klanten. De overgebleven klanten namen overigens wel meer abonnementen af. Dit kwam vooral door de stijging van het aantal duo- en triple play-abonnementen.
NLE
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat Ziggo veel klanten is kwijtgeraakt aan de nieuwe vaste diensten-aanbieder NLE. Deze aanbieder maakt gebruik van de netwerken van KPN en biedt triple play-diensten tegen een concurrerende prijs. NLE had volgens berekening van Telecompaper aan het einde van het eerste kwartaal van dit jaar 50.000 telecomabonnees. Dat is een stijging van 20.000 in een jaar tijd. Uit nadere bestudering van het onderzoek van Telecompaper blijkt dat 40 procent van de abonnees van NLE van Ziggo afkomstig zijn. Het aandeel van oud-abonnees van KPN en de dochterbedrijven XS4All en Telfort is 28 procent. NLE sprak vorig zelf de ambitie uit om binnen enkele jaren door te groeien naar 200.000 abonnees.
Ziggo
VodafoneZiggo maakt volgende week de cijfers van het eerste kwartaal van 2018 bekend. De mogelijkheid bestaat dat bedrijfsonderdeel Ziggo voor het eerst in jaren een lichte groei van het aantal abonnees laat noteren. KPN maakte vorige week de kwartaalcijfers bekend. Daaruit bleek dat het voor het eerst in jaren het aantal tv-abonnees heeft zien dalen. De stijging van 11.000 abonnees bij Interactieve TV werd teniet gedaan door een daling van 16.000 abonnees bij Digitenne. Hierdoor ging het aantal tv-abonnees in totaal met 5.000 naar beneden.