Ziggo, Viaplay en ESPN in race WK voetbalrechten: NOS moet deel rechten verkopen door bezuiniging

Vanwege bezuinigingen gaat de NPO – en dus ook de NOS – snijden in het budget voor sportrechten. Een groot deel van dit budget gaat naar voetbalcompetities en voetbaltoernooien, en dus wordt ook op de voetbalverslaggeving bezuinigd. In het programma Humberto op RTL 4 verklapte de nieuwe hoofdredacteur van NOS Sport Xander van der Wulp dat een deel van de uitzendrechten van het WK voetbal 2026 in Amerika en Canada in de verkoop gaat.
Onduidelijk
Welk deel van de wedstrijden de NOS via een sublicentie te koop zet is op dit moment nog niet bekend. Het is niet uitgesloten dat het ook om wedstrijden van het Nederlands elftal gaat, al schat Van der Wulp de kans op de verkoop van uitzendrechten van de voor Nederland belangrijkste wedstrijden laag in. Als mogelijke kopers van een sublicentie wordt gedacht aan Ziggo Sport, Viaplay en ESPN.
Betaalmuur
Zelfs als NOS de uitzendrechten van wedstrijden van het Nederlands elftal in de verkoop zet, is het nog maar de vraag of genoemde commerciële partijen interesse in deze rechten hebben als ze hiervoor de absolute hoofdprijs moeten betalen. Deze wedstrijden moeten volgens bepalingen in de Mediawet op het ‘open net’ worden uitgezonden. Naar verwachting kan de prijs van een sublicentie niet worden terugverdiend met de verkoop van reclamezendtijd. Voor overige wedstrijden van het WK voetbal geldt ook nog eens dat deze bij providers als Ziggo, KPN, Odido en Delta binnen het basisaanbod al te bekijken zijn bij Belgische, Duitse en/of Engelse tv-zenders.










