Ziggo vindt lagere churn weg naar tevreden klanten

In het derde kwartaal verloor Ziggo ‘slechts’ 18.500 internetklanten. Dit is natuurlijk nog steeds klantverlies, maar wel lager dan in voorgaande kwartalen. Toen bedroeg het klantverlies gemiddeld meer dan 10.000 per maand. De goede weg werd heel voorzichtig vorig kwartaal ingezet. Toen verlieten 27.500 internetklanten het kabelbedrijf. De aangekondigde verhoging van de internetsnelheid in het vierde kwartaal moet het fundament zijn van verdere afname van het verlies van internetklanten.
Omzet
Aan het verlagen van de churn hangt wel een aardig prijskaartje. Om bestaande klanten langer aan zich te binden en nieuwe klanten te werven moest VodafoneZiggo diep in de buidel tasten. De ARPU – het gemiddelde bedrag dat een klant maandelijks aan geleverde diensten uitgeeft – steeg dan weliswaar met 1,1 procent, maar in het derde kwartaal werden de abonnementsprijzen voor bestaande klanten wel met 3,3 procent verhoogd als gevolg van de jaarlijkse inflatiecorrectie. De omzet bij Ziggo daalde in het derde kwartaal met zo’n 4 procent naar 621 miljoen euro. De totale omzet van VodafoneZiggo daalde met 3,9 procent naar 990 miljoen euro.










