Ziggo voelt druk glasvezel en verlies Formule 1 en HBO
Het gaat niet goed met Ziggo. Dit blijkt uit de financiële cijfers die moederbedrijf Liberty Global betrekkende het eerste kwartaal heeft gepubliceerd. Sinds het derde kwartaal 2020 heeft Ziggo al met klantverlies te kampen. Daarnaast is het einde nog niet in zicht. Ziggo heeft namelijk te maken met toenemende concurrentie nu binnen het verzorgingsgebied bedrijven als KPN NetwerkNL (KPN), Open Dutch Fiber (T-Mobile en E-Fiber) en Delta Fiber (Delta en Caiway) bezig zijn met grootschalige uitrol van nieuwe glasvezelnetwerken.
Klantverlies
Ziggo verloor in het eerste kwartaal 24.500 klanten en kwam hierdoor nog maar net boven de grens van 3,7 miljoen (3,705 miljoen) klanten. Het klantverlies op jaarbasis kwam hierdoor op ruim 100.000 (101.200) uit. Het kabelbedrijf verkocht 23.200 minder internetabonnementen aan consumenten. Hier staat wel een stijging van 6.700 op de zakelijke markt tegenover. Het klantverlies kan niet alleen aan concurrentie van glasvezel toegeschreven worden. Het Ziggo-abonnement is onaantrekkelijker geworden na het verdwijnen van live Formule 1 en de films en series van HBO. Ziggo raakte de uitzendrechten van dit content eind vorig jaar kwijt.