Ziggo voelt druk glasvezel nu echt en verkoopt veel minder tv en internet

VodafoneZiggo heeft de financiële cijfers van het derde kwartaal gepubliceerd. Het bedrijf ziet de omzet met twee procent stijgen. Daarnaast kopen meer klanten zowel vaste diensten bij Ziggo als mobiele diensten bij Vodafone. Op zich een goed resultaat, maar als wat dieper in de cijfers wordt gedoken dan wordt zichtbaar dat met name bedrijfsonderdeel Ziggo minder goed presteert.
Glasvezel
De snellere uitrol van glasvezel binnen het verzorgingsgebied door KPN NetwerkNL (KPN), Delta Fiber (Delta en Caiway) en Open Dutch Fiber (T-Mobile) speelt Ziggo parten. Ziggo biedt in het grootste deel van het eigen verzorgingsgebied – ongeveer 5 miljoen van de 7,2 miljoen aansluitingen – gigabit internet dat deels met glasvezel vergelijkbaar is. De downloadsnelheid is hierbij wel met 1000Mbps (1Gbps) gelijk, maar de uploadsnelheid blijft met 50Mbps ver achter.
Klagende klanten
Daarnaast heeft Ziggo te maken met onvrede bij eigen klanten. Ze klagen bijvoorbeeld al enige tijd over de slechte elektronische programmagids (EPG). De EPG is niet alleen onvolledig maar door verkeerde informatie worden afleveringen van series bij opname met de functie serie-linking (serie-opname) niet altijd opgenomen. Ook de afwachtende houding van Ziggo in de afgelopen jaren bij uitbreiding van het HD-aanbod is aanleiding voor een deel van de klanten om te klagen. Overigens heeft Ziggo deze week de eerste stap met het uitbreiden van het HD-aanbod gezet.
Minder klanten
Ziggo heeft in het derde kwartaal 22.900 tv-klanten verloren. De overgebleven klanten kochten ook minder aanvullende tv-abonnementen. Voor aanbieders van vaste diensten is het internetabonnement op dit moment het meest belangrijk. Dit komt vanwege een verschuiving van lineair naar online kijken. Ziggo verkocht in het derde kwartaal 10.400 internetabonnementen minder.