Ziggo voelt hete adem KPN in de nek door groei glasvezel
Zoals te verwachten is, zet de groei van het aantal actieve glasvezelaansluitingen in Nederland door. Op 43 procent van de adressen is een actieve glasvezelaansluiting aanwezig. Dit is de uitkomst van een onderzoek van Telecompaper. Vergeleken met twaalf maanden is dit een stijging van 4,4 procent. Tegen deze stijging staat een daling van 3,3 procent van het aantal adressen waar een actieve DSL-aansluiting aanwezig is. Dit is begrijpelijk omdat KPN glasvezel als natuurlijke vervanger van DSL ziet, en DSL uitschakelt in gebieden waar al langere tijd een glasvezelnetwerk operationeel is. Door de groei van het aantal adressen waar glasvezel actief wordt gebruikt voor het leveren van diensten als tv en internet, daalt ook het actieve gebruik van een kabelaansluiting. Volgens Telecompaper met 2,1 procentpunt.
Nieuwe realiteit
Glasvezel wordt in Nederland het meest gebruikt voor het leveren van vaste diensten, namelijk op 43,1 procent van de adressen. Kabel is zijn dominante positie aan glasvezel verloren en heeft een marktaandeel van 39,3 procent. DSL is gedaald naar 17,6 procent. Deze nieuwe realiteit zet het marktleiderschap van Ziggo onder druk. Het kabelbedrijf levert aan 37,6 procent van de consumenten en bedrijven vaste diensten. Mede door de overname van Youfone – met 56.000 vaste klanten – nadert KPN nu Ziggo op slechts 0,5 procent. Als de huidige ontwikkeling op de markt van vaste diensten zich voortzet – klantverlies bij Ziggo en stijging van het aantal vaste klanten bij KPN – dan sluit KPN het daar voor het eerst in zijn bestaan af als marktleider.